وقتی شیطان شاگرد خصوصی می‌پذیرد!

بچه‌جن در کلاس درس

ریحانه عارف‌نژاد
خبرنگار

فکر می‌کردم با یک کتاب عجیب و غریب پر از جادوگری، ارواح خبیث و چندتایی هم شبح طرف باشم. اما وقتی چندصفحه‌ای از آن را خواندم، فهمیدم ماجرا خیلی جالب‌تر از این حرف‌هاست! چون «والفور، دسیسه‌گری از هلاس» نه‌تنها کتابی درباره سحر و جادو نیست، بلکه اتفاقاً قرار است داستان‌هایی را تعریف کند که با آن‌ها چندان غریبه نیستیم. آن هم با زاویه ‌دیدی متفاوت و خلاقانه: ابلیس، راوی این داستان است!
دسیسه‌گری از هلاس ماجرای جن نوجوانی است که پای کلاس ابلیس نشسته. استادش قرار است با صبر و حوصله، هرچه بلد است را به این بچه‌دیو آموزش بدهد. البته نه فقط والفور، بلکه خواننده کتاب هم قرار است یاد بگیرد که باید چه‌کار کند تا ابلیس دوستش داشته باشد. مثلاً خدای نکرده به کسی کمک نکند، تا می‌تواند دروغ بگوید، پشت سر بقیه حرف بزند، دیگران را سوژه خنده کند و کلی کار شیطان‌پسند دیگر انجام دهد تا بشود دوست صمیمی ابلیس و عزیز دردانه‌اش! درست مثل ابولهب و ابوسفیان.
والفور بیچاره، نمی‌داند که ابلیس دقیقاً برای چه او را از وسط بازی‌ها و شیطنت‌های نوجوانی‌اش بلند کرده و این ‌همه راه آورده تا کلی قصه برایش بگوید. قصه‌هایی از صدر اسلام. از زمانی که هنوز پیامبر، پیامبر نشده بود؛ تا زمانی که می‌خواست جانشینی امام علی را به همه ابلاغ کند. اما ابلیس هر چه جان می‌کند، نمی‌تواند خودش را قهرمان قصه‌هایی نشان دهد که در همه آن‌ها شکست خورده است.
این هم یکی از دلایلی است که او خیلی به کمک والفور نیاز دارد. کمکی که برای انجام دادنش، این بچه‌جن باید سخت و جدی آموزش ببیند. اما چه کاری؟ این چه مأموریت مهمی است که خود ابلیس با آن‌همه کبکبه و دبدبه از عهده آن برنیامده و محتاج یاری یک دیوچه تازه به دوران رسیده است؟ بچه‌دیوی که وقتی صادقانه به جریان نگاه می‌کند، خودش هم می‌فهمد که حق فقط با محمد و علی است و کاری نمی‌شود کرد!
قبل از این نمی‌دانستم که سعید تشکری، در حوزه نوجوان هم کار کرده است. به محض دیدن والفور، خریدمش.
 این کتاب روایتی بسیار سرگرم‌کننده و جذاب از داستان‌های اسلامی است. می‌توانید در کنار والفور، چیزهایی را بشنوید که هیچ کس بخوبی خود ابلیس نمی‌تواند تعریف کند. مثلاً اینکه چقدر به او سخت گذشت وقتی نقشه لیله المبیت نقش بر آب شد، یا وقتی که دید قلعه خیبر چطور دارد جلوی چشمش فتح می‌شود. این کتاب با قلم همیشه جذاب مرحوم تشکری، فرصت خیلی خوبی برای قدم زدن در کوچه‌های تاریخ اسلام را فراهم ‌می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی