اسلام پرحاشیه از نگاه یک مسلمان‌زاده

چایت را چه کسی شیرین خواهد کرد؟

 «چایت را من شیرین می‌کنم»، رمانی است که با دغدغه شناخت اسلام و تشیع، داستانی طولانی از زندگی یک دختر ایرانی‌الاصل را روایت می‌کند که با پدری که سمپات مجاهدین خلق است و مادری معتقد و مذهبی، در کنار برادرش در آلمان زندگی می‌کند، اما همزمان تبلیغات داعش در سراسر جهان شدت گرفته است. این خانواده نیز از این چالش مستثنا نیستند.
زهرا بلنددوست نویسنده کتاب نیز این رمان را از پست‌های کانال تلگرامش به ساحت کتاب کشیده است. رمان از همان ابتدا نا‌همخوانی و ناهماهنگی‌اش آغاز می‌شود. نام رمان هیچ قرابتی با محتوای کتاب ندارد. شخصیت‌پردازی و فضاسازی‌ها با اینکه نسبتاً قابل قبول‌اند اما نویسنده در توصیفات و کشمکش‌های درونی شخصیت اول باعث طولانی شدن بی‌دلیل و فضاهای تکراری شده است.
با اینکه دغدغه نویسنده در بیان و تبیین اسلام و تقابل اسلام و داعش، گروهک منافقین و شست‌و‌شوی مغزی سمپات‌هایش و در نهایت نفوذ و قدرت سپاه پاسداران ایران در منطقه قابل ستایش است، اما طولانی بودن رمان نسبت به محتوای آن، استفاده بیش از حد خرده‌روایت‌ها از زبان شخصیت اصلی، طرح برخی از شبهات و بی‌جواب گذاشتن آنها طی رمان، باعث ضعف در محتوای کتاب شده است.
نویسنده در تمام کتاب چه زمانی که در مورد اسلام صحبت می‌کند چه داعش و اطلاعات سپاه، مشخصاً بدون تحقیق، جست‌و‌جو و مطالعه دقیق است و هیچ اشراف علمی و پژوهشی به موضوعات ندارد و گویی در مورد همه چیز حسی و شهودی نوشته یا اطلاعات جسته و گریخته و عامیانه است.
در کنار اینها سیر تحولات عرفانی و اعتقادی شخصیت‌ها چنان سریع، بی‌دلیل و بدون منطق قوی است که از بزرگ‌ترین نقاط ضعف کتاب محسوب می‌شود؛ اندیشه‌هایی که رد پای تفکر نویسنده پررنگ است و اعتقاد شخصی نویسنده مانع از پرداخت صحیح و منطقی به این تحولات شده است.
به طور خاص تکفیری‌های داعش و اعمال و رفتار آنها، سیاست‌ورزی، نحوه تشکیل دولت و عضوگیری آنان، همچنان موارد زیادی برای پرداخت دارد که نویسنده نیاز به پررنگ کردن و اغراق در خلقیات پیش پا افتاده و غیرضروری برای معرفی این گروهک تروریستی نداشته است. نویسنده به راحتی می‌توانست از زوایای مختلف، برای معرفی مخوف و سیاه‌ بودن داعش  در راستای ترغیب خواننده استفاده کند.
در هر صورت نویسنده رمان «چایت را من شیرین می‌کنم» می‌توانست در مدت زمان بیشتری و با تحقیقات بیشتر در زمینه‌های مهم اعتقادی که درون‌مایه داستان بود، ساختار جذاب‌تری به قصه خود ببخشد.
جستجو
آرشیو تاریخی