رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت خبر داد

ارتقای ۱۲.۲ درصدی شاخص اهدای عضو در کشور

۱۸ هزار بیمار نیازمند دریافت عضو در کشور وجود دارد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارتقای شاخص اهدای عضو (PMP) در کشور از ۷.۸ درصد در سال ۹۹ به ۱۲.۲ درصد در سال گذشته خبر داد.
به گزارش ایرنا، امیرحسام علیرضایی گفت: سال ۹۹ تعداد اهدای عضو در کشور ۶۴۵ مورد بود که در سال ۱۴۰۰ به ۹۲۸ مورد رسید و در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۱۶ مورد ارتقا یافت.
هم اکنون در کشور ۳۰ بخش پیوند کلیه، ۱۱ بخش پیوند کبد، ۳ بخش پیوند ریه، ۴ بخش پیوند پانکراس، ۱۸ بخش پیوند مغز استخوان، ۲۲ مرکز فراهم‌آوری و ۳۵ مرکز شناسایی پیوند، فعال است.
وی اظهار داشت: پیوند کلیه با ۴۰ هزار و ۹۵ مورد بیشترین میزان پیوندها در کشور از ابتدا تاکنون را داشته است.
علیرضایی با بیان اینکه سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور داریم، اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار مورد از مرگ مغزی‌ها قابلیت پیوند عضو دارند و ۱۸ هزار بیمار نیازمند دریافت عضو در کشور وجود دارد که در سال گذشته بیش از یکهزار و ۴۱۰ مورد اهدای عضو انجام شد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت سه پایه اهدای عضو را علم، ساختار و فرهنگ دانست و گفت: علم ۲۰ درصد، ساختار ۳۰ درصد و فرهنگ ۵۰ درصد را شامل می‌شود.
علیرضایی با اشاره به راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری، افزود: تمامی استان‌های کشور دارای مرکز سطح سه ناباروری هستند و در حال حاضر ۱۰۹ مرکز سطح سه ناباروری در کشور شامل ۴۴ دولتی، ۱۰ عمومی غیردولتی (جهاد دانشگاهی) و وابسته به ارگان‌ها و ۵۵ مرکز خصوصی در این زمینه فعال هستند. همچنین در ۵۵ دانشگاه علوم پزشکی ۳۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ ارائه خدمت می‌کنند.
وی تصریح کرد: این خدمات در سطح یک شامل ویزیت، معاینه و انجام اقدامات پاراکلینیک اولیه، در سطح دو ارزیابی زوج نابارور، تشخیص علت ناباروری و انجام IUI و در سطح سه خدمات فوق‌تخصصی ناباروری (IVF, ICSI) و جراحی‌های پیشرفته آندومتریوز می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی