وزیر امور اقتصادی و دارایی:

سرعت ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی افزایش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در جلسه علنی مجلس که به بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی اختصاص داشت، گفت: ابلاغیه جدید مربوط به کاهش تعرفه واردات دارو و تجهیزات پزشکی به یک درصد، از ۲۵ خرداد به گمرکات کشور ابلاغ شده و سرعت ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، احسان خاندوزی افزود: یکی از اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانه‌داری کل کشور، تخصیص ماهانه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بخش بهداشت و درمان است. هر ماه که مالیات ارزش افزوده وصول می‌شود، به شکل خودکار و بدون نیاز به سازمان برنامه و بودجه، یک‌درصد سهم بهداشت و درمان را ارسال می‌کنیم که اتفاقات مثبتی است.
وی یکی از موانع موجود را لزوم اخذ شناسه ارزی بانک مرکزی برای شرکت‌های وارد‌کننده برشمرد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته، اجازه دادیم بدون لزوم اخذ این شناسه، تا ۹۰ درصد کالا وارد کنند و حقوق گمرکی دارو هم از 4 درصد به یک درصد تقلیل یافت.

تأکید سران قوا بر صفر شدن مالیات دارو و تجهیزات پزشکی
رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی یک درصد است که باید صفر شود و این موضوع در جلسه سران قوا پیگیری شد.
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز گذشته مجلس اظهار کرد: بیشتر داروها و تجهیزات پزشکی در گمرک کشور انبار شده که این عامل سبب نرسیدن کالاها به دست مردم شده است. همان‌طور که هدفمندی یارانه‌ها مهم است، تأمین دارو و تجهیزات پزشکی اهمیت دارد و باید سازمان برنامه و بودجه این کار را به بهترین شکل انجام دهد و موضوع واریزی‌های ارز در بخش دارو و تجهیزات توسط خزانه بانک مرکزی بموقع انجام شود.
ترخیص ۹۰ درصدی داروهای مانده در انبارها مشکلی ندارد
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران هم در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: ارائه ضمانتنامه به جای مالیات بر ارزش افزوده الزامی شده است و در حال حاضر اگر شرکت‌های وارد کننده دارو به جای مالیات بر ارزش افزوده، ضمانتنامه بانکی پرداخت کنند داروهای آنها ترخیص می‌شود و تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار ملزومات دارویی هم با کپی اسناد ترخیص خواهد شد. امکان حمل یکسره داروهای فوریتی، سرم‌ها و داروهای خاص هم از گمرکات به انبارهای دارویی فراهم شده تا تشریفات گمرکی، پس از انتقال به انبارهای شرکت‌های وارد کننده انجام شود.
محمد رضوانی‌فر از فراهم شدن امکان پرداخت حقوق گمرکی واردات دارو به صورت نسیه در صورت ناقص بودن مدارک ترخیص با ضمانت بالاترین مقام دستگاه مربوطه خبر داد. وی خاطرنشان کرد: برای ترخیص داروهای مانده در انبارهای گمرک از ۲۵ اردیبهشت به بعد نیازمند دستور شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هستیم که این موضوع در جلسه شورای سران قوا مطرح می‌شود و در صورت صدور مجوز، داروهای مانده در انبارهای گمرک ترخیص خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی