کارشناس گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت و گو با «ایران» عنوان کرد

ایجاد 3 میز گردشگری ورزشی در دولت سیزدهم

زهره افشار/  بخش قابل توجهی از سفرها به نقاط مختلف دنیا، برای شرکت در یک مسابقه ورزشی یا تماشای آن است. علاقه‌مندان به رقابت‌ها و مسابقات ورزشی به سفرهای داخلی و خارجی می‌روند تا شاهد این رقابت‌ها از نزدیک باشند؛ سفرهایی که علاوه بر حضور توریست‌ها، ارز‌آوری و افزایش کسب‌وکار، باعث ترویج فرهنگ‌ها نیز می‌شود. با بهبود شرایط برای گردشگری و برپا کردن این مسابقات به نحو عالی، می‌توان صنعت توریسم را گسترش داد. بسیاری از شاخه‌های گردشگری ورزشی از جمله کوهنوردی، سنگ‌نوردی، ورزش‌های آبی مانند جت‌اسکی، ورزش‌های هوایی مانند پاراگلایدر، کایت و همچنین رشته‌هایی مثل اسب‌سواری و سافاری، در حال حاضر در کشور ما فعالیت می‌کنند اما این شاخه‌ها بیشتر از سوی ورزشکارانی که تخصص آنها ورزش است فعال شده‌اند و شاید کمتر به جنبه گردشگری آن توجه دارند.
پتانسیل کشور برای گردشگری ورزشی
کارشناس گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به «ایران» گفت:در دولت سیزدهم با ایجاد 3 میز گردشگری ورزشی؛ ماجراجویانه (سافاری)، میز گردشگری رویدادهای ورزشی و میز گردشگری ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی، تلاش شده است نگرش گردشگری را به گردشگری ورزشی نزدیک کنیم و این دو جاذبه را در کنار هم قرار دهیم تا قدرت گردشگری ورزشی بالا برود.
طاهر حسن‌بیگی با اشاره به پتانسیل کشور ما برای گردشگری ورزشی افزود: این نوع گردشگری می‌تواند از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی تأثیرات مثبتی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد:در خصوص تقویت گردشگری ورزشی در حال حاضر همکاری خوبی بین وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد.
حسن‌بیگی تصریح کرد: این همکاری می‌تواند با ساماندهی گردشگری ورزشی به جایی برسد که ما شاهد برگزاری تورهای غیرمجاز ورزشی نباشیم و گردشگرانی هم که فرضاً به تور اسب‌دوانی می‌روند یا در تورهای کوهنوردی شرکت می‌کنند هم می‌دانند باید از این تورهای ورزشی چه توقعی داشته باشند و هم اینکه فرایند‌ها مشخص است و گردشگر می‌داند طرف مقابل چگونه باید رفتار کند.

تشکیل کارگروه گردشگری اسب در هفته جاری
وی همچنین از تشکیل کارگروه گردشگری اسب در هفته جاری خبر داد و افزود: هم‌اکنون استان‌های مازندران، گلستان و یزد در بحث گردشگری اسب فعالیت دارند که با شروع به کار این کارگروه بنا داریم ورزشکاران حرفه‌ای را که در این بخش فعالیت می‌کنند به این سمت ببریم که از منظر گردشگری هم به این مسأله توجه کنند تا بتوانیم به سهم بزرگ‌تری از گردشگری ورزشی منطقه برسیم. البته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان دستگاه حاکمیتی، فقط تسهیل‌کننده تعامل بخش خصوصی به‌عنوان سرمایه‌گذار با ورزشکاران حرفه‌ای است.

جستجو
آرشیو تاریخی