در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح شد

پوشش بیمه برای مشاوره‌های ازدواج و خانواده، ضرورتی که از آن غفلت کرده‌ایم

زهره توکلی/ تحقیقات نشان داده که مشاوره برای زوجین حتی کسانی که هیچ مشکلی با هم ندارند هم ضروری است. مشاوره قبل از ازدواج و قبل از ایجاد تعهد و مسئولیت تشکیل خانواده هم بسیار ضروری‌ است. چون از این طریق از چالش‌های متفاوت در مراحل مختلف زندگی با شیوه درست و کمترین آسیب می‌توان عبور کرد. با وجود ضرورت‌ها، هنوز در کشور خلأ مشاوره‌های ازدواج و خانواده وجود دارد.
مدیر گروه امور اجتماعی، مشاوره و خانواده وزارت ورزش و جوانان در آستانه 30 خردادماه که مصادف با سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز ازدواج است، در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره علت ایجاد شدن این خلأ و رفع آن می‌گوید: فقدان فرهنگسازی در زمینه مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج و هزینه‌های بالای مشاوره از علل مهم ایجاد این خلأ در کشور است.
نوشین نبئی می‌افزاید: برای پرکردن این خلأ باید فرهنگسازی از طریق رسانه‌ها، دستگاه‌های ذیربط و... صورت گیرد. همچنین باید لزوم بهره‌گیری از روانشناس خانواده همانند پزشک خانواده برای افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد. این توجه هم مستلزم حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از مشاوره‌های قبل از ازدواج است. سازمان‌های بیمه‌گر باید هزینه‌های مشاوره ازدواج را زیر پوشش بیمه قرار دهند.
وی اظهار می‌دارد: از آنجا که مشاوره قبل از ازدواج، برای شناخت بهتر و اصولی‌تر یکدیگر و شکل‌گیری ازدواج پایدار، بهبود ارتباطات بین زوجین و تعیین اهداف واقع‌بینانه برای ازدواجی موفق به افراد کمک می‌کند، بنابراین انجام آن ضرورت دارد. مشاوره خانواده می‌تواند در توسعه مهارت‌های حل تعارض به زوجین در مراحل مختلف زندگی هم یاری رساند.
به گفته نبئی، طبق آمار و ارقام گزارش شده، فعالیت مشاوره‌های خانواده و مراکز مشاوره خبره و حرفه‌ای در سراسر کشور می‌تواند باعث روند نزولی طلاق شود. طبق گفته‌های مشاوران در خصوص کاهش طلاق، این مشاوره‌ها و آموزش‌ها می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰درصد موفقیت‌آمیز باشد.
برخی عنوان می‌کنند که مردان اغلب در برابر انجام مشاوره مقاومت می‌کنند اما مدیر گروه امور اجتماعی، مشاوره و خانواده وزارت ورزش و جوانان، این موضوع را نسبی عنوان می‌کند و می‌افزاید: حل این مشکل به میزان تجربه و مهارت مشاور بستگی دارد، مشاور ماهر و باتجربه می‌تواند جلسات مشاوره را به گونه‌ای مدیریت کند که هر یک از همسران به ادامه مشاوره ترغیب شوند.
به گفته وی، مشاوره بعد از ازدواج و خانواده برای کاهش مشکلات ارتباطی و تعارض‌های زوج‌ها هم مؤثر است و به زوجین انگیزه می‌دهد تا با دیدگاهی جدید مشکلات خود را بررسی کنند. همچنین با مشاوره می‌توانند روش‌های جدیدی را برای رفع تعارض‌ها و چالش‌های زندگی مشترک به کار گیرند و از این طریق کیفیت رابطه با همسرشان را بهبود بخشند.

کاهش طلاق با اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج
حال باید دید که آیا اجباری کردن مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند در کاهش اختلافات خانوادگی و آمار طلاق مؤثر باشد؟ نبئی در این باره معتقد است که اجبار در مشاوره‌های قبل از ازدواج همانند آزمایش خون قبل از تشکیل زندگی، کمک زیادی به انتخاب آگاهانه زوجین و پیشگیری و کاهش طلاق خواهد داشت‌ و به جوانان این امکان را می‌دهد که متوجه میزان اختلافات یکدیگر شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی