یک کانسپت عجیب: تراشه یا پد دهانی

شاید شما هم تا به حال چیزی را برای لیست خرید خود در حین آشپزی یا ورزش به‌خاطر آورده‌اید و در همان زمان نتوانسته‌اید گوشی خود را بردارید تا آن را یادداشت کنید. به لطف یک نگهدارنده هوشمند که در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) امریکا ساخته شده است، بزودی می‌توانید لیست مواد غذایی‌تان را فقط با استفاده از حرکت زبان در تلفن همراه ثبت کنید. این دستگاه، MouthPad یا تراشه دهانی است که از طریق بلوتوث به گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌ها متصل می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد که دکمه‌ها را با حرکت دادن زبان خود روی یک پد تراشه‌ای انتخاب کند. به عبارتی بدون دست – هندزفری – قابلیت یادداشت مطالب مورد نیازتان را در تلفن همراه و یا رایانه شخصی خواهید داشت.
تیم استارت‌آپ Augmental، از آزمایشگاه ماساچوست، امیدوار است که اختراع آنها به افرادی که کنترل دست‌‌شان ضعیف است کمک کند تا مستقل‌‌تر زندگی کنند. این فناوری بیشتر برای افراد معلول از ناحیه دست کارساز خواهد بود اما به نظر می‌رسد برای افرادی که در موقعیت‌های مختلف مشغول انجام کار دیگری هستند هم کارساز باشد. Augmental می‌گوید که سایر دستگاه‌های هندزفری که از ردیابی چشم، تشخیص صدا یا کنترل‌ کننده لب استفاده می‌کنند، به دلیل نقایصی کاربران را ناامید یا دچار آسیب دندان کرده‌اند. این شرکت امیدوار است که دستگاه خود این مشکلات را برطرف کند تا استفاده‌اش فراگیرتر شود. مهندسان امیدوارند در آینده دستگاه را ارتقا دهند تا بتواند از سایر حرکات، مانند حرکت سر هم پشتیبانی کند. «توماس وگا»، یکی از بنیانگذاران و مهندسان این کانسپت می‌گوید: «از آنجا که زندگی ما بطور فزاینده‌ای با فناوری درهم آمیخته می‌شود و جهان از فیزیکی به دیجیتالی گسترش می‌یابد، اطمینان از دسترسی برابر به ورودی‌های کنترلی و رابط‌های جدید برای همه مهم‌تر از همیشه است. تراشه دهانی نوع جدیدی از کانسپت‌های امروزی است که با قرار دادن آن در دهان، قادرید تلفن هوشمند و رایانه خود را کنترل کنید. با قرار دادن این تراشه و استفاده از حرکت زبان و لمس کلیدهای طراحی شده روی پد ظریف دهانی که مثل کلیدهای هندزفری عمل می‌کند، می‌توانید این کار را مخفیانه انجام دهید. اگر عاشق فیلم‌های جیمزباند و جاسوسی هستید می‌توانید این تراشه دهانی عجیب و غریب را که بزودی عرضه می‌شود خریداری کنید و فرامین‌تان را با حرکت زبان عملی کنید.

MouthPad چگونه کار می‌کند؟
MouthPad از یک الگوریتم یادگیری ماشینی در داخل پردازنده‌اش استفاده می‌کند تا موقعیت زبان کاربر را دقیقاً دنبال کند. سپس این حرکات کوچک را به دستورات مکان‌نما می‌دهد، که می‌تواند به کاربر اجازه دهد هر تعداد از اقداماتی را که رایانه یا تلفن او قادر به انجام آن است اجرایی کند. بنابراین، در یک تلفن هوشمند، لپ‌تاپ یا سایر دستگاه‌های متصل به بلوتوث، کاربر می‌تواند مکان‌‌نما را حرکت داده و کلیک کند، ایمیل‌ها را ارسال و دریافت کند، بازی‌های ویدیویی انجام دهد یا تقریباً هر کار دیگری که معمولاً با استفاده از ماوس معمولی انجام می‌شود، انجام دهد. Mouthpad قادر به اتصال و کنترل تلفن‌های هوشمند iOS و Android، ویندوز، مک و رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ مبتنی بر لینوکس است. هر MouthPad به صورت سفارشی برای استفاده‌کننده ساخته می‌شود؛ ابتدا یک مدل سه‌بعدی از دهان کاربر را از طریق «اسکن داخل دهانی» تولید می‌کنند. سپس از این نمونه برای طراحی و چاپ دستگاهی استفاده می‌‌شود. سازنده، برد مدار انعطاف‌‌پذیر را با حسگرها، واحد پردازش و بلوتوث در یک محفظه ضد بزاق قرار می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی