خود روهـای‌‌دوزیــــست حاکمــان خشــکی و دریـا

آرزو کیهان
روزنامه‌نگار

آرزو کیهان / آرزوی ساختن خودرویی که هم بتواند در خشکی و هم در آب حرکت کند، سال‌ها ذهن بشر را به خود مشغول کرده است و هر سال طراحان و مهندسان مکانیکی، نسل عجیب و جدیدی از این خودروها ارائه می‌دهند. خودروهای دوزیست، شکلی از خودروهای مفهومی کانسپت هستند که به راحتی برای حرکت در خشکی و آب طراحی شده‌اند بدون آنکه در میزان سرعت، دقت وعملکردشان خللی وارد شود. طی سال‌های اخیر تب طراحی و ساخت اینگونه از خودروها افزایش یافته است اما با وجود طرح‌های زیاد هرگز به چرخه تولید نرسیده‌اند.

به‌رغم این واقعیت که تعداد بسیار کمی از طراحی‌ها به مرحله تولید راه می‌یابند، خودروهای مفهومی «که می‌توانند به همه جا بروند» موضوعی همیشه محبوب برای طراحان و دوستداران خودرو است. آنها به ما این امکان را می‌دهند که مسائل اقتصادی خسته‌کننده را فراموش و تخیلاتمان را در واقعیت مشاهده کنیم.
خودروی مفهومی آمفیبیوس هیبریدی از اینگونه خودروهای آینده‌نگر مفهومی است که با قابلیت تغییرلاستیک و با تنظیم خودکار عمل می‌کند. لاستیک‌های این خودرو قادرند استفاده بهینه و حداکثری خود را ارائه دهند تا در زمین‌های مختلف از جمله خشکی، یخ و آب به راحتی حرکت کنند. هنگامی که حسگرهای واقع در «چرخ‌های هوشمند» تشخیص می‌‌دهند وسیله نقلیه از جاده‌ آسفالت عبور کرده و روی سطح لغزنده‌‌تری مانند برف حرکت می‌کند، لاستیک‌ها کمی باز می‌‌شود. هرچه کشش بیشتر مورد نیاز باشد، لاستیک‌ها پهن‌تر می‌شوند و هنگامی که خودرو روی آب قرار می‌گیرد، لاستیک‌ها به چیزی شبیه پروانه‌های چرخنده یا ملخ تبدیل می‌شوند.

تایرهای هوشمند
این خودروی هوشمند با طراحی فوق‌العاده دارای تایر قابل تنظیم با توانایی آنالیز زمین و تغییر شکل خودکار در صورت نیاز است. لاستیک‌ها در صورت نیاز، بسته به نوع سطح حرکت، می‌توانند باز شوند و تغییر حالت دهند.
Aythya Amphibious Hybrid یک خودروی مفهومی آینده‌نگر است که هوشمند و مبتکرانه عمل می‌کند.  لاستیک‌ها با هر سطحی مانند آب، خشکی و برف سازگار هستند. وقتی وسیله نقلیه در جاده‌های معمولی مانند آسفالت و شن در حال حرکت است، لاستیک‌ها معمولی است. روی برف یا گل، لاستیک‌ها کمی باز می‌‌شوند و در نهایت هنگام حرکت در آب باز هم تغییر شکل می‌دهند و کاملاً باز می‌شوند و به عنوان یک ملخ برای ایجاد سرعت در حرکت عمل می‌‌کنند. این وسیله نقلیه باتری‌های پیشرفته و قدرتمندی دارد که نیروی موتورهای الکتریکی را که داخل هر چرخ محصور شده است، تأمین می‌کند.
این خودرو که «Aythya» نام دارد از اساطیر فنلاند گرفته شده و توسط دانشجویان فنلاندی طراحی شده است که می‌توان از آن در محیط‌های مختلف استفاده کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی