در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام شد

ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در اقامتگاه‌های بومگردی

علاوه بر تخفیف، شب سوم اقامت در این اقامتگاه‌های بومگردی، برای خانواده‌ها رایگان خواهد بود

زهره توکلی/ با آغاز تابستان سفرهای تابستانی هم بتدریج رونق می‌گیرد. اما شرایط اقتصادی هم به گونه‌ای است که هزینه سفر چند روزه برای برخی خانواده‌ها بخصوص خانواده‌های دارای چند فرزند سنگین‌تر می‌شود. از همین رو به تازگی طرح «رایگان بودن سومین شب اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی کشور» از سوی رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی ایران پیشنهاد شده که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
 یاور عبیری در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این طرح می‌گوید: این طرح را برای خانواده‌هایی در نظر گرفتیم که تمایل آنها به اسکان در اقامتگاه‌های بومگردی بیشتر است. بر اساس این طرح، شب سوم اقامت در این اقامتگاه‌های بومگردی، برای خانواده‌ها رایگان خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه این خدمت، ویژه خانواده‌هاست و شامل کل اعضای خانواده که ممکن است 3 تا 5 نفر هم باشند، می‌شود، می‌افزاید: البته اگر اقامت خانواده‌ها دو شب هم باشد شب دوم مشمول 20 تا 30 درصد تخفیف خواهد شد.
عبیری با بیان اینکه این طرح در اغلب اقامتگاه‌های بومگردی در سراسر کشور اجرا می‌شود، تصریح می‌کند: برخی بومگردی‌ها با استقبال از این طرح، در فضای مجازی درباره اقامت رایگان در شب سوم، اطلاع‌رسانی و تبلیغ کرده‌اند.
وی در خصوص اهداف طرح «رایگان بودن سومین شب اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی برای خانواده‌ها» می‌گوید: از یک سو شرایط اقتصادی و سطح درآمد خانوار نسبت به قبل ضعیف شده است و به دنبال راهی بودیم که مردم در این شرایط اقتصادی هم بتوانند سفر کنند و به گردشگری ترغیب شوند. از سوی دیگر با اجرای این طرح درصدد رونق اقامتگاه‌های بومگردی در سراسر کشور هستیم لذا این پیشنهاد مطرح شد.
به گفته وی، اقامتگاه‌های بومگردی در مجموع، خانواده‌محور بوده و وظیفه ذاتی و شعارشان میهمان‌نوازی است. بدین معنی که این اقامتگاه‌ها فقط نگاه‌شان مالی نیست و میهمان‌نوازی‌های خاص خودشان را هم دارند.
عبیری تصریح می‌کند: برخی از این اقامتگاه‌های بومگردی به رسم میهمان‌نوازی تا پایان سفر هیچ هزینه‌ای حتی بیعانه هم از مسافر دریافت نمی‌کنند و رزروها را بدون دریافت مبلغ از مسافر یا گردشگر ثبت می‌کنند. این شیوه حتی در پیک سفرها هم انجام می‌شود.
وی می‌گوید: مبحث بومگردی با سایر تأسیسات اقامتی بسیار متفاوت است. اینها به سبب تفاوت شیوه اقامت در این اقامتگاه‌هاست که طبق ضوابط میراث فرهنگی، ممکن است تعدادی از اتاق‌های یک خانه در اختیار گردشگر یا مسافر قرار گیرد و میزبان هم در همان خانه و در اتاقی دیگر ساکن باشد.
عبیری با بیان اینکه این طرح امسال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، اضافه می‌کند: امیدواریم این طرح تأثیر مطلوبی بر رونق گردشگری داشته باشد تا آن را در سال‌های آینده هم تکرار کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی