رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد

آغاز تدوین سرفصل‌های آموزشی برای فرهنگ سازی در ارتباط با معلولان

سعیده احسانی‌راد/ تدوین سرفصل‌های آموزشی درخصوص مناسب‌سازی و طرز صحیح مواجهه با معلولان، برای گنجاندن در کتب درسی از دو سال گذشته مطرح شده بود و حالا این موضوع به نتیجه رسیده است.
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، به «ایران» گفت: سه وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «علوم، تحقیقات و فناوری» و «آموزش و پرورش» موظف به اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و گنجاندن مطالبی در زمینه فرهنگ‌سازی و مناسب‌سازی فضاها در سرفصل‌های آموزشی هستند. غلامرضا رضایی‌فر، با تأکید بر اینکه سال 96 قانون مناسب‌سازی به تصویب رسید و آیین‌نامه اجرایی‌اش سال 97 تدوین و ابلاغ شد، ادامه داد: این قانون چهار،پنج سال مغفول مانده بود تا اینکه سال گذشته کار را با وزارت بهداشت استارت زدیم و جلساتی را در این وزارتخانه داشتیم. در سازمان بهزیستی هم کمیته‌ای تشکیل شد که نتیجه آن تهیه پیش‌نویسی برای محتوای اولیه درسی برای رشته‌های علوم پزشکی بود که کتباً به وزارت بهداشت اعلام شد تا نظرات‌شان را در جلسات بعدی ارائه دهند تا کتاب‌هایی برای هر رشته درسی تدوین شود.
وی گفت: امسال هم آموزش و پرورش برای تهیه محتوای درسی در زمینه مناسب‌سازی اعلام آمادگی کرده است. حدود یک ماه پیش، جلسه اولیه کمیته با حضور کارشناسان آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با معلولان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تشکیل شد.
رضایی‌فر درباره جزئیات محتوای درسی مناسب‌سازی در کتاب‌های درسی گفت: وزارت آموزش و پرورش باید در تمام سطوح تحصیلی از پیش‌دبستانی تا مقطع دبیرستان، محتوای متناسب با شرایط سنی تولید کند. مثلاً محتوای درسی که برای پیش‌دبستانی‌ها پیش‌بینی شده، آموزش غیرمستقیم است یعنی آموزش‌ها همراه با تصویر و داستان است. رضایی‌فر درباره کسانی که در تدوین محتوای درسی مناسب‌سازی مشارکت دارند، گفت: بهزیستی برای تولید محتوا کمک می‌کند و از صاحبنظران و افراد درگیر مسائل معلولان و نماینده تشکل‌های معلولان هم مشورت می‌گیرد. در نهایت تأیید نهایی محتوای کتاب‌های درسی، با وزارتخانه و تیم‌های تخصصی است.

تأثیر کتاب‌های درسی روی موضوع مناسب‌سازی
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، گنجاندن بحث مناسب‌سازی در کتاب‌های درسی را کاری زیربنایی دانست و گفت: وقتی افراد از پایین‌ترین مقاطع تحصیلی تا دانشگاه با مفاهیمی مثل دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی فضاها برای تمام شهروندان، ضرورت توجه به موضوع معلولیت و لزوم عادی‌سازی پذیرش افراد دارای معلولیت همچون سایر اقشار جامعه و همچنین نیازهای این گروه آشنا می‌شوند، در تصمیم‌گیری‌های زندگی روزمره یقیناً مواردی را رعایت می‌کنند. مثلاً وقتی خانه‌ای ساخته می‌شود مباحث مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری برای معلولان هم رعایت می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی