سیاسی

رئیس جمهور:
استقلال خواهی وجه مشترک انقلاب‌های ایران و نیکاراگوئه است
دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در ادامه سفر به کشورهای حوزه امریکای لاتین و پس از پایان سفر رسمی به ونزوئلا، برای توسعه و تعمیق مناسبات با نیکاراگوئه و به دعوت رسمی دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور، وارد «ماناگوآ» شد و مورد استقبال رسمی رئیس جمهور نیکاراگوئه قرار گرفت.
رئیس جمهور روز گذشته، پس از مراسم استقبال در جمع گروهی از جوانان نیکاراگوئه‌ای، با اشاره به همزمانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب نیکاراگوئه و تأثیر متقابل این دو انقلاب از قهرمانان ملی مبارزه با امپریالیسم در دو کشور تجلیل کرد.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه استقلال خواهی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی وجه مشترک انقلاب‌های مردم ایران و نیکاراگوئه است، اظهار داشت: امریکا می‌خواست با تحریم و تهدید ملت ما را متوقف کند، اما ملت ما نه تنها متوقف نشد بلکه از تهدید و تحریم برای خود فرصت ساخت و به پیشرفت رسید.
دکتر رئیسی ایستادگی مردم نیکاراگوئه مقابل زیاده‌خواهی و استکبار را رمز پیروزی این ملت عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم‌سالار است و در 44 سال سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی همواره رأی مردم، تمامی نهادهای جمهوری اسلامی را شکل داده است. رئیس جمهور ادعای دموکراسی و حقوق بشر غربی‌ها را دروغین خواند و گفت: غربی‌ها بویژه امریکایی‌ها باید به نظام‌های برآمده از رأی مردم احترام بگذارند اما برعکس عمل می‌کنند.


مخبر:
وزیر اقتصاد مسائل گمرکات کشور
را ساماندهی کند
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در گمرکات کشور که منجر به ترخیص نشدن برخی اقلام و کالاها شده، وزیر امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد در اسرع وقت از گمرکات و سازمان اموال تملیکی بازدید کرده و حداکثر در مدت یک‌ماه تدابیر و تصمیمات لازم را برای حل‌و‌فصل مشکلات و نارسایی‌های گمرک اتخاذ کند.
به گزارش فارس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با اشاره به سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به کشورهای ونزوئلا و نیکاراگوئه، با تأکید بر لزوم تمرکز دستگاه دیپلماسی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی بویژه با کشورهای آفریقایی، خاطرنشان کرد: سفرا و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی باید در حوزه اقتصادی تمرکز جدی‌تری داشته باشند و بسترهای لازم را برای ارتقای سطح همکاری‌های ایران با کشورهای دیگر فراهم کنند.
مخبر در ادامه با اشاره به فصل ثبت‌نام مدارس و گلایه برخی اولیا و خانواده‌ها نسبت به افزایش نامتعارف شهریه‌ها بویژه در مدارس غیردولتی، به وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد به این موضوع رسیدگی و با ساماندهی مسائل موجود، دغدغه‌ خانواده‌ها را مرتفع سازد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین به برخی انتقادات درباره تغییر ساعت کار اداری کشور اشاره کرد و از سازمان امور‌ اداری و استخدامی کشور خواست تا با همکاری وزارت نیرو، به انتقادات مطرح شده توجه و تصمیمات لازم را برای اصلاح این طرح اتخاذ کنند.

پول‌های بلوکه‌شده ایران در حال آزادسازی است
معاون اول رئیس جمهور همچنین روز گذشته در حاشیه هیأت دولت گفت: در تعدادی از کشورها منابع بلوکه شده ایران آزاد و در برخی کشورها مقدمات آزادسازی فراهم شده است.
مخبر به کاهش تورم هم اشاره کرد و افزود: از فروردین و اردیبهشت کاهش تورم آغاز شده و در این ماه (خرداد) کاهش بیشتری خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی