ساز ناکوک بورس و شورای رقابت درباره عرضه خودرو در بورس

بعد از مدتها سکوت درباره ورود یا ورود نکردن خودرو به بورس دوباره بازار این کالا خبرساز شد.
روز گذشته شورای رقابت اعلام کرد: بازار خودروی سواری انحصاری است و بر این اساس عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا باید متوقف شود و هرگونه اقدام برخلاف آن تخلف محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا، در ادامه اطلاعیه شورای رقابت آمده است: این شورا بر اساس تکلیف خود که در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساس تصریح شده، در 11 بهمن سال گذشته دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تصویب کرد که بر اساس این دستورالعمل، بازار خودروی سواری انحصاری تشخیص داده شد و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو را پیش‌بینی کرده است. با توجه به الزامی بودن مصوبه مذکور شورای رقابت، هرگونه اقدام برخلاف این دستورالعمل، تخلف محسوب می‌شود.
لغو عرضه دیگنیتی پرستیژ در بورس
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت هم روز گذشته در نامه‌ای به مدیرعامل گروه بهمن، اعلام کرد: عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ باید از سوی این خودروساز در بورس کالا لغو شود.
به گزارش تسنیم، در نامه منوچهر منطقی به مدیرعامل گروه بهمن آمده است: پس از پایان یافتن اعتبار مصوبه شصت و سومین نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از 10 آبان ماه سال 1401، تصمیم‌گیری درباره قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت انجام می‌شود و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری ابلاغی در راستای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی بوده و همه شرکت‌های صنایع خودروسازی موظف به اجرای آن هستند.
در ادامه این نامه آمده است: عرضه‌کنندگان خودرو مکلف هستند محصولات تولیدی خود را فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند. فروش خودرو با قیمت‌های خارج از میزان تعیین شده از سوی شورای رقابت مشمول تعزیرات بوده و چنانچه محصول جدیدی عرضه شود، باید از سوی شورای رقابت تعیین قیمت شود.
وی تصریح‌کرد: بازار خودرو پس از فراز و نشیب‌های چند ماهه اخیر در مدار کاهش قرار گرفته است؛ بر این اساس هرگونه تحرک خارج از چهارچوب‌های قانونی که منجر به اختلال در بازار و افزایش قیمت شود، از سوی مراجع ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
ادامه معامله خودرو در بورس
باوجود این اطلاعیه و نامه معاون وزیر صمت به مدیرعامل گروه بهمن، عضو شورای عالی بورس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا طبق آخرین مصوبه شورای عالی پابرجا است و تبصره‌ای در قانون توسعه ابزارهای مالی مبنی بر مصوبه شورای رقابت وجود ندارد.
احسان دشتیانه افزود: طبق ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارهای مالی، هر کالا با عرضه در بورس کالا از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شود.
حتی محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به ایرنا گفت: شورای عالی بورس طبق ماده ۱۸ قانون ابزارها و نهادهای مالی و همچنین طبق بند «ج» قانون ۳۶ احکام دائمی، عرضه خودرو در بورس کالا را مصوب کرد که طبق این قوانین، کالایی که در بورس پذیرش و عرضه می‌شود علاوه بر آنکه از شمول قیمت‌گذاری خارج شده، باید طبق قوانین و مقررات آن بورس‌ها معامله شوند.
 29 خرداد ماه قرار بود 600 دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفیدرنگ از سوی بهمن موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه شود؛ حال باید منتظر شد و دید بالاخره عرضه خودرو در بورس متوقف خواهد شد یا خیر.
جستجو
آرشیو تاریخی