چطور تـــــقـلـبـی بودن گوشی همراه را تشخیص دهیم؟

به احتمال قوی زمانی که گذر شما به بازارهای خرید و فروش گوشی همراه افتاده است با خیل عظیمی از اجناس که قیمت‌های متفاوتی دارند مواجه شده‌اید. گاهی برای یک برند بخصوص چند قیمت به شما پیشنهاد شده و گاهی در مورد اصل بودن گوشی همراه دچار شک و تردید شده‌اید. با هم چند راهکار برای تشخیص اصل بودن گوشی همراه را مرور می‌کنیم.


تشخیص اصل بودن
گوشی آیفون


1- بررسی شماره سریال آیفون
اگر آیفون می‌خرید یک روش بسیار جالب دیگر هم برای تشخیص اصل بودن گوشی وجود دارد که می‌توانید کاملاً به آن اعتماد کنید. دراین روش باید شماره سریال آیفون را داشته باشید. بدین منظور آیفون مورد نظر را روشن کنید.
 وارد بخش Settings شوید و سپس گزینه General را انتخاب کنید. حالا گزینه About را انتخاب نمایید و شماره سریال دستگاه (Serial Number) آن را در گوشه‌ای بنویسید.
حالا به سایت checkcoverage.apple.com مراجعه کنید که توسط خود شرکت اپل پشتیبانی می‌شود. در فیلد اول شماره سریال آیفون را وارد کنید و در فیلد دوم هم عبارتی را که نمایش داده شده است وارد نمایید. در نهایت روی گزینه Continue کلیک نمایید.
بعد از چند ثانیه با توجه به شماره سریال آیفون، مشخصات آن نمایش داده می‌شود و اگر آیفون مورد نظر فیک یا تقلبی باشد، عبارت invalid serial number را مشاهده خواهید کرد. بنابراین بررسی شماره سریال (Serial Number) آیفون‌ها یکی از بهترین روش‌های تشخیص اصل بودن گوشی خواهد بود.


2-بررسی ریفربیشد نبودن آیفون
اما در برخی شرایط ممکن است فروشگاه عملاً آیفون اصلی را به شما بفروشد اما آن آیفون نسخه ریفربیشد باشد! یعنی آیفونی باشد که بعد از مرحله اول تولید دچار مشکل فنی بوده و برای تعمیر به اپل بازگردانده شده و اپل بعد از اعمال تعمیرات مورد نیاز بار دیگر آن را روانه بازار کرده است.
 آیفون‌های ریفربیشد با قیمت کمتری در مقایسه با آیفون‌های اصلی از سوی اپل روانه بازار می‌شوند، اما در کشور ما ممکن است فروشندگانی از این مسأله سوء‌استفاده به عمل آورند و آیفون ریفربیشدی را به عنوان آیفون کاملاً سالم و اصلی به خریداران غالب کنند.
 خوشبختانه روش خاصی برای تشخیص آیفون اصل از ریفربیشد هم وجود دارد که به شرح زیر است:
آیفون مورد نظر را روشن کنید.
به بخش دایلر (شماره گیر) بروید و کد ##786# را شماره‌گیری کنید.
گزینه View را انتخاب کنید.
بخش با عنوان Reconditioned Status را بررسی کنید. در این بخش باید گزینه No ضمیمه شده باشد. اگر گزینه Yes را در این قسمت مشاهده کردید، آیفون شما ریفربیشد است.
بنابراین این روش هم می‌تواند به نوعی یکی دیگر از روش‌های مؤثر تشخیص اصلی بودن گوشی آیفون محسوب شود.


3-مقایسه ظاهری گوشی با نسخه اصل
گوشی‌های تقلبی یا فیک از نظر ظاهری بسیار شبیه به گوشی‌های اصلی هستند و تشخیص یک گوشی تقلبی از اصل با توجه به ظاهر، کار بسیار دشواری خواهد بود اما این کار قابل انجام است! عموماً گوشی‌های تقلبی، طرح یا کپی در مقایسه با نسخه اصلی خود تفاوت‌های‌ریزی را
 به همراه دارند.
 برای مثال ممکن است دکمه هوم آنها نقش اسکنر انگشت را ایفا نکند و کمی در جایگاه خود لق باشد یا سوکت شارژ و حتی دکمه‌های فیزیکی مثل ولوم، پاور و غیره گوشی تقلبی در مقایسه با نسخه اصل عموماً شل‌تر بوده یا در بخش متفاوتی تعبیه
شده است.
یکی دیگر از مسائل ظاهری که می‌توانید از آن برای تشخیص اصل بودن گوشی استفاده کنید، مربوط به کیفیت مواد به‌کار رفته در بدنه دستگاه می‌شود. عموماً در گوشی‌های تقلبی و کپی، بدنه گوشی از پلاستیک ساخته می‌شود.
همچنین کیفیت عملکرد صفحه نمایش و تاچ گوشی هم یکی دیگر از عواملی است که می‌توانید از آن برای تشخیص اصل بودن گوشی استفاده کنید، چرا که عموماً تاچ و ال سی‌دی گوشی‌های تقلبی کیفیت پایینی دارد.
بنابراین برخی تفاوت‌های ظاهری هم می‌توانند برای تشخیص اصل بودن گوشی مورد استفاده قرار گیرند.


  4- بررسی سیستم عامل در آیفون
با بررسی سیستم عامل و منوهای آن در آیفون می‌توانید متوجه کپی بودن یا تقلبی بودن آن شوید. سیستم عاملی که در آیفون‌های تقلبی یا کپی استفاده می‌شود در واقع همان سیستم عامل اندروید است.  
بنابراین اگر شما وارد منوی تنظیمات و اطلاعات آیفون شوید، در بخش سیستم عامل عبارت اندروید (Android) را مشاهده خواهید کرد.
 این مسأله به وضوح نشان می‌دهد که آیفون موردنظر جعلی یا فیک است.
 همچنین در آیفون تقلبی بسیاری از گزینه‌های اصلی منوی تنظیمات مثل آی‌کلود وغیره یا وجود ندارند و یا نمادین بوده و با لمس آنها به بخش‌های عجیبی مثل اضافه کردن اکانت جیمیل وغیره هدایت می‌شوید.

5- استفاده از اپلیکیشن‌های خاص
اپلیکیشن‌های خاصی هم وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید اصل بودن یا تقلبی بودن گوشی خود را بررسی کنید.  یکی از این برنامه‌ا AnTuTu Officer نام دارد. مراحل استفاده و کار با این برنامه ساده است. کافی است آن را روی گوشی که قصد دارید کیفیتش بررسی شود نصب کنید و سپس دستگاه را به اینترنت متصل کنید.سپس گزینه Start را انتخاب نمایید و کمی منتظر بمانید تا دوربین گوشی
فعال شود. حالا در کامپیوتر خود به سایت our.antutu.ne بروید. مشاهده خواهید کرد که یک بارکد در کامپیوترتان نمایش داده می‌شود.  دوربین گوشی را که قرار است خریداری شود در جلوی بارکد بگیرید تا آن را بخواند.  نتیجه بررسی خیلی سریع برایتان نمایش داده می‌شود.
 اگر گوشی اصل باشد تصویری با عنوان Good نمایش داده می‌شود و اگر گوشی شما کپی باشد، تصویری مثل عکس زیر را خواهید دید.


6- بررسی قطعات سخت‌افزاری با اپلیکیشن‌های خاص
با استفاده از اپلیکیشن‌های خاصی مثل AnTuTu Benchmark یا CPU Z می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری دقیق گوشی هوشمندی را که برنامه‌های مذکور در آن نصب است مشاهده کنید.  سپس به راحتی با مقایسه این مشخصات با مشخصات نسخه اصلی گوشی در سایت جی اس‌ام آرنا یا هر سایت دیگر می‌توانید از اصل بودن گوشی اطمینان حاصل کنید.  بنابراین در این روش لازم است تا ابتدا یکی از اپلیکیشن‌های مذکور در گوشی جدیدی که می‌خواهید بخرید نصب شود.  سپس اپلیکیشن را اجرا و مشخصات سخت‌افزاری گوشی را ببینید.

تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ


1- از مراکز، فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر خرید کنید
هنگام خرید گوشی موبایل به مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید، علاوه بر این با توجه به رایج شدن فروشگاه‌های اینترنتی نیز فروشگاه‌هایی هستند که اصل بودن دستگاه را تضمین می‌کنند، می‌توانید برای خرید به آنها مراجعه کنید.


2- کارتن و بسته‌بندی دستگاه را هنگام خرید چک کنید.
بسته‌بندی اولیه کالا (کارتن دستگاه) را حتماً چک کنید که باز یا مخدوش نباشد و اجازه دهید فروشنده در حضور شما بسته‌بندی دستگاه را باز کند. دقت کنید که دستگاه‌های اصلی معمولاً دارای برچسب پلمب ‌هولوگرام است.


3- کد IMEI دستگاه را چک کنید.
از طریق شماره‌گیری شماره #06#* کد IMEI به‌دست آمده را با کدی که روی دستگاه و بسته‌بندی آن درج شده است مطابقت دهید. کد IMEI شناسه منحصر به فرد گوشی شماست و اگر گوشی‌ گم شود یا به سرقت برود، می‌توانید از طریق این کد در سامانه «همیاب24» اعلام سرقت کنید تا گوشی سرقتی شما ردیابی شود.


4-استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها برای تست اصل بودن گوشی.
از آنجایی که دستگاه‌های فیک فقط ظاهری شبیه به گوشی‌های اصلی دارند، یکی از بهترین راه‌های تشخیص، تست سخت‌افزار به کمک برخی نرم‌افزار‌ها مثل Cpu Z و Antutu Benchmark است. این نرم‌افزارها به صورت خودکار سخت‌افزار شما را تست می‌کنند و مطابق امتیازی که می‌دهند، قدرت دستگاه مشخص می‌شود و با تطابق آن با مرجعی معتبر به سادگی از اصل بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.


5-تشخیص گوشی اصلی از تقلبی از طریق ظاهر گوشی.
از ظاهر چطور بفهمیم گوشی اصل است؟ تشخیص گوشی‌های فیک از ظاهر آن، به دلیل شباهت بسیار زیاد با مدل اصلی بسیار سخت است و بهترین گزینه داشتن یک مدل اصل و مقایسه آن است که به دلیل در دسترس نبودن آن هنگام خرید، زیاد نمی‌توان روی آن حساب کرد.

تشخیص اصل بودن
گوشی شیائومی
گوشی‌های شیائومی خط تولیدهای متفاوتی در برخی کشورها دارند که ممکن است لوازم جانبی متفاوتی ارائه دهند و تشخیص گوشی شیائومی اصل را برای شما دشوار کنند. البته این تفاوت عموماً به سری شارژر برمی‌گردد و بقیه موارد یکسان است. برای تشخیص اصل بودن گوشی شیائومی، ابتدا IMEI یا همان کد اصلی بودن گوشی را چک کنید و بعد از آن با حداکثر دقت، بسته‌بندی و لوازم جانبی آن را بررسی کنید. سپس اطلاعات سخت‌افزاری آن را چک کنید و مطمئن شوید قیمتی که می‌خرید پایین‌تر از قیمت جهانی این گوشی نباشد.

تشخیص اصل بودن گوشی نوکیا
یکی از بهترین روش‌های تشخیص گوشی اصل از تقلبی، بررسی باتری است و با شماره‌گیری #۰۰۰۰#* اطلاعات باتری به شما نشان داده می‌شود که باید با اعداد درج شده در پشت باتری همخوانی داشته باشد.
روش دیگر فهمیدن اصل بودن گوشی نوع نشان دادن تاریخ در گوشی‌های نوکیاست که باید به صورت dd/mm/yyyy یا dd-mm-yyyy باشد و اگر به هر صورت دیگری بود، به اصل بودن آن شک کنید.
در آخر هم همان‌طور که در ابتدا گفته شد، بهترین روش استفاده از کد IMEI و خرید گوشی از یک فروشگاه معتبر است.


تشخیص اصل بودن گوشی هواوی
برای بررسی اصل بودن گوشی هواوی نیز چند روش ساده وجود دارد که به آنها اشاره می‌شود.


1-بسته‌بندی دستگاه را چک کنید. کافی است یک عکس از بسته‌بندی اصلی پیدا کنید و با محصولی که قصد خرید آن را دارید، مقایسه کنید.


2- در تنظیمات گوشی شماره مدل و نسخه اندروید را چک کنید.


3-کد تشخیص اصل بودن گوشی (IMEI) را بررسی کنید.


4-قیمت جهانی آن را چک کنید.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی