زمان طلایی مصرف مواد فریز شده

اگر عادت به فریز کردن مواد غذایی دارید باید بدانید که تا چه زمانی فرصت دارید آنها را با کیفیت و طعم و رنگ مطلوب مصرف کنید.

نان و شیرینی
نان و شیرینی‌های خشک را تا ۳ ماه می‌توان در فریزر نگهدای کرد، اگر از بسته‌بندی و هوا نکشیدن آن مطمئن باشید. منجمد کردن نان داغ موجب کپک زدن آن می‌شود. قبل از یخ‌زدایی از نان، اگر برفکی روی آن مشاهده کردید برفک را از نان جدا کنید تا نان مرطوب و خمیری نشود. حواس‌تان باشد که گرم کردن بیش از یک بار نان باعث بیات شدن آن می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات
میوه‌ها و سبزیجات را پیش از منجمد کردن خرد کنید. هویج، لوبیا سبز، کلم بروکلی و... اگر خرد یا خلال شوند آسان‌تر مصرف می‌شوند. برای ماندگارتر شدن سبزیجات می‌توانید آنها را پیش از منجمد کردن بلانچ کنید، به این صورت که دو دقیقه آنها را در آب در حال جوش و سپس در آب بسیار سرد بریزید و پس از آبکشی و خشک کردن آنها را منجمد کنید.
سبزیجات را به طور معمول می‌توان ۸ تا ۱۲ ماه منجمد کرد. میوه‌های منجمد شده بهتر است در عرض ۳ ماه مصرف شوند.

گوشت، مرغ و ماهی خام
بیشترین زمانی که می‌توان گوشت، مرغ و ماهی تازه را در یخچال نگه داشت ۷۲ ساعت است. اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری از آنها نگهداری کنید باید آنها را فریز کنید. انواع گوشت حتماً باید در دما منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد منجمد و نگهداری شوند.
مرغ و سایر طیور تا یک سال در فریزر دوام می‌آورند. گوشت قرمز را نیز بین ۶ تا ۱۲ ماه در فریزر می‌توان نگهداری کرد. ولی محصولات دریایی کم‌چرب (مانند ماهی تیلاپیا و میگو) تا ۶ ماه و محصولات دریایی پرچرب (مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا و ماهی آزاد) ۲ تا ۳ ماه بیشتر در فریزر دوام نمی‌آورند.

غذاهای پخته شده
غذاهای گوشتی، انواع سوپ و خورش‌ها را می‌توان در فریزر نگهداری کرد ولی مدت زمان نگهداری مواد خام و پخته در فریزر با یکدیگر متفاوت است. غذاهای پخته شده حداکثر سه ماه در فریزر ماندگاری دارند. غذاها و سبزیجات نیم‌پز، ماندگاری بیشتری به نسبت غذاها و سبزیجات کاملاً پخته در فریزر دارند؛ مثلاً نگهداری برنج و ماکارونی پخته در فریزر توصیه نمی‌شود، ولی ماکارونی نیم‌پز را می‌توان در فریزر نگهداری کرد. غذاهای سرخ‌شده در فریزر طعم و تردی خود را از دست می‌دهند. خورش‌ها را نیز بهتر است قبل از منجمد کردن تا حدی سرد کنید که بتوانید روغن روی آنها را با قاشق جدا کنید.
غذاهای کنسروی را نمی‌توان در بسته‌بندی خودشان در فریزر نگهدای کرد، زیرا ممکن است افزایش حجم ناشی از انجماد موجب انفجار بسته‌بندی آنها شود. این موضوع درباره منجمد کردن تخم‌مرغ خام با پوست نیز صدق می‌کند.

لبنیات
شیر کامل را می‌توان فریز کرد، ولی بعد از آب شدن یخ آن، کیفیت به طور واضح کاهش پیدا می‌کند. تا ۶ ماه می‌توان شیر را در فریزر نگه داشت. فریز کردن کره به کیفیت آن لطمه نمی‌زند، ولی پنیر خامه‌ای و نرم را نباید فریز کرد.

سوسیس و کالباس
سوسیس و کالباس را بیشتر از ۲ ماه منجمد نکنید. هرچند در بیشتر از ۲ ماه نیز این محصولات فاسد نمی‌شوند، ولی طعم و بافت خود را از دست می‌دهند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی