برای نخستین بار و باهدف جلوگیری از تخریب محیط زیست، آفرود در کشور قانونمند می‌شود

تحدید فعالیت آفرودبازان برای کاهش تهدید حیات بیابان ها

شیماجهان بخش
روزنامه‌نگار

ویراژ دادن در تپه‌های شنی، دور زدن در کویری که تا چشم کار می‌کند شن است و سکوت، هیجانی به همراه دارد که آفرودسواران بارها آن را تجربه کرده‌اند اما نباید فراموش کنیم این کویر آرام تا به امروز زیستگاه حیات وحش و گیاهان بی‌نظیری بوده و ما نباید برای تفریح خودمان، آسایش آنها را زیر چرخ‌های غول پیکر ماشین‌های آفرود له کنیم. شاید خیلی‌ها تصور کنند که این فقط یک تفریح است اما کارشناسان معتقدند علاوه بر آسیب های زیست محیطی، قدرت بالای خودروی آفرود به حدی است که با یک تیک‌آف حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر خاک را از سطح زمین کنده و علاوه بر اینکه سرعت فرسایش خاک با ارزش مناطق کویری را چندین برابر می کند زمینه بروز گرد و غبار را که این روزها به معضل بزرگی تبدیل شده است هم تقویت می‌کند.
بر همین اساس سازمان محیط زیست دولت سیزدهم برای اولین بار در کشور به این موضوع ورود کرده و در تلاش است با همکاری فدراسیون اتومبیلرانی و کمیته آفرودبازان این فدراسیون، آفرودسواری را ضابطه‌مند کند.
نوراله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به «ایران» گفت: در سال‌های اخیر برخی رفتارهای نادرست آفرودسواران، آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد کرده است، از این رو سعی داریم هرچه زودتر برای این تفریح، چهارچوب مناسبی در نظر بگیریم تا ضمن بهره‌مندی مردم بخصوص جوانان از این سرگرمی، آسیب کمتری به محیط زیست مناطق کویری وارد شود. وی با تأکید بر اینکه معتقدیم مخرب‌ترین فعالیت در طبیعت‌گردی، آفرودسواری است، ادامه داد: برای رسیدگی به این موضوع برای نخستین بار جلسه‌ای باحضور کارشناسان سازمان محیط زیست، فدراسیون اتومبیلرانی و کمیته آفرود برگزار و قرار شد با همکاری این ارگان‌ها با وضع قوانین، جلوی تخریب بیشتر محیط زیست مناطق کویری که آفرودسواران در سال‌های اخیر از آنها استفاده می‌کنند، گرفته شود. هرچند با توجه به تخریب‌هایی که خودروهای آفرودبازان به طبیعت وارد می‌کند باید زودتر در این خصوص اقدام می‌شد اما حالا که اهمیت موضوع مورد توجه قرار گرفته است امیدوارم بتوانیم ازطریق ظرفیت‌های آموزشی و توجیهی، این موضوع را قانونمند کنیم.
وی با بیان اینکه آفرود از تفریحات مورد علاقه جوانان است، افزود: ما چه بخواهیم چه نخواهیم آفرودسواری بدون قانون و برنامه در حال انجام است پس باید سازمان‌های مرتبط در این زمینه همکاری جدی داشته باشند تا بتوانیم از فعالیت مخرب آفرودبازها جلوگیری کنیم. درحال حاضر اغلب تورهای گردشگری بدون هیچ ملاحظه‌ای نسبت به رعایت الگوهای محیط زیستی، اقدام به برگزاری تورهای آفرود می‌کنند که بنا داریم بر اساس اولویت حفظ مناطق چهارگانه محیط زیست این موضوع را نظام‌مند کنیم. همچنین قرار است با همکاری کارشناسان محیط زیست، آسیب‌های اصلی شناسایی شوند و برای رفع آنها اقدام جدی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در کل کشور حدود ۱۰ هزار خودروی آفرود فعالیت دارد که قرار است از این پس آیین‌نامه‌هایی در خصوص نحوه فعالیت آنها تدوین شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی