مشاور وزیر راه و شهرسازی:

اخلالگران بازار زمین و مسکن شناسایی می‌شوند

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: با کمک قانون ساماندهی بازار مسکن، ابزارهایی در اختیار دولت قرار می‌گیرد که استفاده از آن به کاهش قیمت زمین و مسکن و ساماندهی بازار اجاره منجر می‌شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، جواد سادات افزود: نزدیک به یک سال است که در دولت سیزدهم کنترل بازار اجاره در دستور کار قرار دارد و برنامه‌های مختلفی ازجمله تهیه طرح ساماندهی بازار مسکن را ارائه دادیم. این طرح با همراهی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و امیدواریم شورای نگهبان هم همکاری لازم را داشته باشد تا بتوانیم کمک قابل‌توجهی به مردم در این خصوص داشته باشیم.
وی افزود: محور دیگر اقدام برنامه کنترل و ساماندهی بازار مسکن، ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک بود. آخرین اقدامات ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک مربوط به دهه ۸۰ است که نهایتاً به اعطای توکن، کد رهگیری و ثبت قراردادها منجر شد ولی عملاً در دهه ۹۰ ساماندهی بازار مشاوران املاک رها شد. تلاش کردیم تا اخلالگرانی را که در پوشش بنگاه‌های مشاوران املاک اثرات نامطلوبی بر بازار زمین و مسکن دارند از گردونه خارج کنیم.

ایجاد پلتفرم‌هایی برای انجام معاملات مسکن
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات اجاره رایگان در سامانه املاک و اسکان گفت: افراد می‌توانند قراردادهای اجاره را به صورت رایگان در این سامانه ثبت کنند.سادات افزود: برخی مشاوران املاک به این دلیل که توکن در اختیار داشتند، رقم‌های بزرگی را از موجران و مستأجران برای ثبت قراردادها می‌گرفتند ولی با راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات، چنین مشکلاتی در حال حل و فصل شدن است. در عین حال ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ما را ملزم کرده بود تا این دسترسی را برای مردم ایجاد کنیم که با راه‌اندازی این سامانه این‌کار انجام شد. وی گفت: گام بعدی هم گرفتن مجوز برای راه‌اندازی سکوهای خرید و فروش بود که با تأیید قوه قضائیه این کار انجام خواهد شد تا مردم بتوانند خرید و فروش کنند و این کار بزودی انجام خواهد شد.

وقتی بافت فرسوده هست، چرا در بیابان مسکن بسازیم؟
معاون وزیر راه و شهرسازی هم از رشد ۲۸۵ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده خبر داد و گفت:با توجه به بافت فرسوده، نیازی به ساخت مسکن در مناطق حاشیه شهر نیست.
به گزارش تسنیم، محمد آیینی، با یادآوری اینکه 166 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم، اظهار کرد:‌ در این بافت‌ها 30 درصد جمعیت شهری کشور سکونت دارند. از سوی دیگر حدود 122 هزار هکتار بافت تاریخی داریم که در این محدوده‌ها نیازمند یک بسته تشویقی برای گره‌گشایی هستیم.
وی با یادآوری اینکه نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم از رشد بالایی برخوردار است، اضافه کرد: نیازی به تولید مسکن در بیابان نیست؛ بافت فرسوده یک فرصت است نه تهدید، چراکه تمام زیرساخت‌های موردنیاز برای تولید مسکن در این بافت‌ها وجود دارد.وی بافت فرسوده را مسیر میان‌بر برای تعادل بخشی به بازار مسکن دانست و گفت:‌با توجه به خدمات زیربنایی بافت‌های فرسوده، ساخت و ساز هزینه‌های کمتری را به دولت و مردم تحمیل می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی