در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی عنوان شد

کاهش شدید تورم در راه است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با عنوان «تثبیت اقتصادی، حکمرانی و سیاستگذاری» گفت: سیاست‌های پولی و ارزی، بیشتر برای اهداف تورمی دولت‌ها اجرا می‌شود زیرا پیشران کوتاه‌مدت تورم در اقتصاد ایران، نوسانات متغیر ارزی و پیشران بلندمدت تورم هم بی‌انضباطی‌های پولی است.
به گزارش ایرنا، احسان خاندوزی افزود: در هدفگذاری تورم با وجود اینکه اقتصاد کشور در شرایط تورمی خوبی قرار ندارد، اما این روند اصلاحی، خوب و قابل دفاع است و دولت تلاش دارد عوامل بلندمدت و کوتاه‌مدت را تحت مدیریت خود قرار دهد.
وی با اشاره به سیاست انقباضی دولت برای کنترل نقدینگی گفت: دولت تلاش می‌کند ضربه‌ای به تولید وارد نشود و تأمین مالی بنگاه‌های دولتی دچار مشکل نشود، بر این اساس سال گذشته سیاست تأمین مالی زنجیره‌ای تولید، تدوین شد که به‌صورت جدی در دستور کار قرار نگرفت ولی امسال تلاش داریم این سیاست در دستور کار قرار گیرد. انحراف منابع بانکی هم باید کاهش یابد و هدررفت منابع را به حداقل برسانیم و از طرفی باید منابع مورد نیاز تولیدکنندگان را هم تأمین کنیم.

نوسان نرخ ارز عامل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی
رئیس کل بانک مرکزی در این همایش با بیان اینکه در بخش تورم اقدامات مؤثر خوبی انجام شده، گفت: کاهش شدید تورم در راه است.
محمدرضا فرزین با بیان اینکه در بخش تورم اقدامات مؤثری انجام داده‌ایم اظهار کرد: قطعاً امسال شرایط اقتصادی بهبود خواهد داشت و پیگیر سیاست‌های تثبیتی و کنترل نرخ رشد نقدینگی و تورم هستیم.
وی با بیان اینکه توسعه مرکز مبادله در دستور کار ما قرار دارد، گفت: قرار است صندوق تثبیت راه‌اندازی کنیم که کمک قابل‌توجهی به ثبات و تثبیت نرخ ارز خواهد کرد. فعلاً تمرکز ما روی ارز است اما بخش طلا را نیز بزودی در مرکز مبادله افتتاح خواهیم کرد.
فرزین با بیان اینکه روزی آرزو داشتیم صادرات به ۵ میلیارد دلار برسد و در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، گفت: با این شرایط حتی اگر منابع بلوکه شده ایران هم آزاد نشود می‌توان با امکانات موجود، آرامش را به بازار برگرداند.

ابلاغ ۱۹ اقدام
برای کنترل تورم
رئیس سازمان برنامه و بودجه در این همایش گفت: تمام تلاش دولت این است که تورم را کنترل و قیمت‌ها را به نقطه مطلوب برساند.
داوود منظور افزود: از فروردین امسال در برنامه مشترک بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۹ اقدام زمانبندی شده را ابلاغ کردیم که وظایف هریک از دستگاه‌ها در آن مشخص است. برخی از این تدابیر امسال ساماندهی و اجرا شده و در یک ماه اخیر نتایج آن را در ثبات بازار ارز شاهد بوده‌ایم. مرحله بعدی بازار مسکن است که با تدابیر و هماهنگی تیم اقتصادی دولت، آن هم به ثبات می‌رسد. ما می‌توانیم با ثبات نرخ ارز، لنگرگاه‌های انتظارات تورمی جامعه را کنترل کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی