در حافظه موقت ذخیره شد...
بر اساس نتایج مطالعات خطرسنجی
۴ نوع خطر در هر کیلومتر از جاده چالوس جان مسافران را تهدید میکند
«علی بیتالهی» در گفتوگو با ایرنا گفت: نتیجه تحقیقات ما نشان میدهد که جاده چالوس مجموعاً دارای ۱۴ پهنه با تراکم بالای خطر است. نکته مهمتر اینکه در امتداد جاده، پلهایی است که آسیب زیادی دیدهاند و خرابی پلها موجب انسداد کامل مسیر میشود که ضرورت دارد مقاومسازی آنها به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.
وی عمدهترین مخاطرات جاده چالوس را ریزش سنگ، زمین لغزش، برخورد با گسل و سیلاب در مسیر اعلام کرد و بیان داشت: علاوه بر این مخاطرات، وضعیت فعلی پلها مناسب نیست و ۴۵ درصد پلهای مورد ارزیابی از آسیبپذیری بالا برخوردار است که آسیبهای عمده آنها شامل خردشدگی، نمزدگی و شورهزدگی ناشی از تراوش و نشت آب در اجزای سازهای بوده است.
بیتالهی گفت: مطالعات خطرسنجی چالوس در سال ۹۸ تمام شده بود و در همان زمان اطلاعرسانی شد، اما حل مشکل سنگ ریزش چالوس به عملیات فنسگذاری و تثبیت کوه نیازمند است که تأمین اعتبار را بهانه قرار دادند. فنسهای مهار ریزش سنگ، وارداتی است و خرید آنها از خارج کشور نیازمند هزینه هنگفت است در شرایطی که در این زمینه محدودیتهای مالی وجود دارد.
همچنین معاون سازمان راهداری با بیان اینکه بازسازی کامل چالوس اعتبار هزار میلیاردی نیاز دارد و عملیات اجرایی آن تا مهر سال جاری به طول خواهد انجامید، گفت: برای خاکریزی دره ۵۰ متری که در سیلاب روز پنجشنبه ایجاد شده تا ۱۰ روز تردد از چالوس امکانپذیر نخواهد بود.