وزیر نفت خبر داد

سرمایه‌گذاری 28.8میلیارد دلاری برای 79پروژه صنعت نفت

وزیر نفت از بهره‌برداری از ۶۴ طرح نیمه‌تمام و جدید اولویت‌دار صنعت نفت به ارزش ۱۴.۵ میلیارد دلار و شروع عملیات اجرایی ۱۵ طرح جدید به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار در سال‌جاری خبر داد و گفت: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری این ۷۹ پروژه به ۲۸.۸ میلیارد دلار می‌رسد.
به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، جواد اوجی در حاشیه دیدار با جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت اظهار داشت: وزارت نفت با وجود شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آنها ازجمله دشواری‌های مربوط به تأمین مالی یا تأمین بعضی تجهیزات حساس و پیچیده، از سرمایه‌گذاری در این صنعت راهبردی و پیشران اقتصاد ملی غافل نبوده است.
وزیر نفت تأکید کرد: روند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت باید بدون وقفه دنبال شود. صنعت نفت به سرمایه‌گذاری کلانی نیاز دارد و نباید از یاد ببریم که بازدهی این سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت برای اقتصاد ملی از دیگر بخش‌های اقتصادی با فاصله زیادی بیشتر است.
بر این اساس شروع عملیات اجرایی ۱۵ طرح جدید نیز در سال‌ جاری رقم خواهد خورد.
وی گفت: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسند یا عملیات اجرایی آنها شروع می‌شود به ۲۸.۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود.
وزیر نفت افزود: صنعت پتروشیمی با ۲۰ پروژه کوچک و بزرگ، بیشترین تعداد پروژه‌های قابل بهره‌برداری در سال‌جاری را دارد و شرکت ملی نفت ایران هم بیشترین تعداد پروژه‌هایی را که عملیات اجرایی آنها در سال جدید آغاز می‌شود به خود اختصاص داده است.
وی اظهارکرد: البته از نظر ارزش سرمایه‌گذاری، اوضاع متفاوت است و به‌ترتیب بالاترین ارزش پروژه‌های قابل بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی، به شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.
اوجی یادآور شد: این پروژه‌ها با هدف افزایش تولید نفت و گاز، افزایش ظرفیت پالایشی کشور و افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اجرا می‌شوند.

سهم بالای بخش نفت در رشد اقتصادی سال گذشته
وزیر نفت با اشاره به رشد اقتصادی ۱۵.۴درصدی بخش نفت در پاییز ۱۴۰۱ تصریح‌ کرد: همان‌طور که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت نفت بالاترین بازدهی را برای اقتصاد ملی دارد و بخش مهمی از رشد اقتصادی مثبت سال گذشته ناشی از رشد بخش نفت بوده است، نبود سرمایه‌گذاری در این بخش هم به‌طور قطع به کند شدن رشد اقتصادی و ایجاد چالش‌های مهمی منجر خواهد شد. به همین دلیل همه دستگاه‌های مسئول در کشور باید به منظور تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری در این بخش گام‌های جدی بردارند و کمک کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی