رئیس جمعیت هلال‌احمر: سوانح جوی چند روز گذشته، جان 7 نفر را گرفت

تغییرات اقلیمی، شدت و تعداد رگبارهای بهاری را افزایش داده است

زهره افشار – وقوع رگبار شدید و تندبادها این روزها به پدیده غالب هواشناسی تبدیل شده و مردم در برخی استان‌ها از جمله استان تهران با رسیدن بعدازظهر منتظر ابرهای تیره و وزش بادهای شدید هستند تا ابتدا گرد و خاکی به پا شود و سپس بارش کم یا شدید، از یک سو لطافت بهاری بیاورد و از سوی دیگر مشکلاتی را رقم بزند.
وقوع این شرایط جوی در چند روز گذشته در برخی نقاط کشور سیلاب به راه انداخت و در محور قدیم کرج-چالوس موجب ریزش شدید سنگ و آب‌شستگی جاده شد. در جریان این پدیده‌های جوی در چند روز گذشته متأسفانه 7 نفر از هموطنانمان را از دست دادیم.
این تغییرات جوی نسبت به سال‌های قبل سبب نگرانی برخی مردم شده است، بویژه کسانی که شغلشان کم و بیش به آب و هوا بستگی دارد.
«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» خاطرنشان کرد: ماهیت این بارش‌ها همان بارش‌های رگباری بهاری است که همه ساله در این فصل رخ می‌دهد ولی اتفاقی که افتاده این است که به دلیل تغییرات اقلیمی صورت گرفته، امسال، هم بر تعداد پدیده‌های «حدی» هواشناسی افزوده شده و هم شدت آنها بیشتر شده است.
به گفته وی، پدیده‌های حدی هواشناسی، پدیده‌های نادری هستند که کم اتفاق می‌افتند مثل گرمای شدید، سرمای شدید یا بارندگی شدید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا وقوع این پدیده‌ها نگران کننده است؟ توضیح داد: جای نگرانی برای مردم وجود ندارد و این بارش‌های شدید و تندبادها که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم پدیده‌های غیرطبیعی نیستند ولی اصولاً تغییرات اقلیمی با تمام پیامدهای آن باید جدی گرفته شود. تغییرات اقلیمی در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ جهانی است و مخصوص کشور ما نیست؛ تمام دنیا باید به یک اجماع برای سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاهش مخاطرات آن برسد.
وی گفت: روز گذشته (جمعه) شدت این پدیده‌های حدی در استان‌های خراسان شمالی و شرق استان گلستان بود و مردم شاهد بارش‌های شدید رگباری و وزش باد با سرعت بالا بودند که هواشناسی هم برای آنها هشدار قرمز هواشناسی صادر کرده بود. این پدیده‌ها مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورد.
البته روز گذشته همچنین شرق استان تهران، شمال خراسان رضوی و شرق سمنان و کرمان هم در ساعات بعدازظهر شاهد بارش‌های شدید و تندباد بود که شدت کمتری داشت و برای آنها هشدار نارنجی هواشناسی صادر شده بود.
امروز شنبه از فعالیت این سامانه کاسته می‌شود و تنها شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و بخشی از استان البرز با این پدیده روبه‌رو خواهند شد.
در هفته جاری، دما روند طبیعی خود را طی می‌کند و تغییرات قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

هشدار به سواحل جنوبی کشور: احتمال رسیدن طوفان حاره‌ای به سواحل جنوبی ایران در روز چهارشنبه
مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی همچنین از حرکت یک طوفان حاره‌ای از سمت اقیانوس هند به سمت دریای عمان خبر داد. وی هشدار داد که احتمال دارد این طوفان در روز چهارشنبه به سواحل جنوبی ایران برسد که  تا روز دوشنبه می توان با قاطعیت در مورد آن از روی نقشه‌ها صحبت کرد.
وی تأکید کرد: از آنجا که این یک طوفان خطرناک است باید جانب احتیاط را رعایت کرد و توصیه ما به کشتی‌های کوچکی که از بنادر جنوبی مانند چابهار عزم سفر دریایی چند روزه را دارند این است که  سفر خود را حداقل تا پایان هفته به تعویق بیاندازند.

سوانح جوی، جان 7 نفر
را گرفت
«پیر حسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال‌احمر هم به «ایران» گفت: متأسفانه در سوانح جوی چند روز گذشته7 نفر از هموطنانمان را از دست دادیم.
از این تعداد 4 نفر بر اثر سیل در استان ‌اصفهان، یک نفر بر اثر سیل در استان آذربایجان شرقی، یک نفر بر اثر برخورد صاعقه در استان مرکزی و یک نفر بر اثر ریزش سنگ در جاده چالوس مازندران جان خود را از دست دادند.
وی با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات در ۱۵ استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد انجام شده بود، افزود: در این استان‌ها 72 نفر اسکان اضطراری داده شدند. همچنین آبگرفتگی ۱۲۱ واحد مسکونی تخلیه شد.
وی از هموطنان خواست در هرجای کشور که نیاز به امداد و نجات در حوادث داشته باشند با شماره تلفن 112امداد و نجات هلال‌احمر تماس بگیرند.

آبگرفتگی و انسداد
برخی محورها
«غلامعباس بهرامی‌نیا» مدیر کل امور عملیات راهداری ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به «ایران» گفت: بارش‌های رگباری در روزهای پنجشنبه و جمعه موجب آبگرفتگی محور سمنان - گرمسار شده بود که با تلاش‌های انجام شده انسدادی روی نداد ولی برخی نقاط جاده دچار آب‌شستگی شانه راه شده است.
 در جاده قدیم کرج – چالوس هم روز پنجشنبه بارش شدید رگباری موجب ریزش شدید سنگ در این محور شد که موجب انسداد این محور شد.
آب‌شستگی برخی نقاط این محور به حدی بود که هفت دستگاه خودرو نه می‌توانستند مسیر خود را ادامه دهند و نه بازگردند که سرنشینان آنها با کمک هلال‌احمر و با وسایل حمل و نقل عمومی به مکان امن منتقل شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی