با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت

افتتاح حلقه مفقوده راه‌آهن تهران - تبریز بعد از ۲۰ سال انتظار

رئیس‌جمهور در دومین روز از سفر استانی به آذربایجان شرقی، مسیر ریلی 44 کیلومتری بستان‌آباد - خاوران را به‌ عنوان بخش تکمیلی پروژه راه‌آهن میانه - تبریز افتتاح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تأکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی، یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای 23 ساله به سرانجام رسید.
رئیس‌جمهور ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی اظهار کرد: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن هم خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند به برکات آن خواهد افزود.

استفاده از ریل ایرانی در راه‌آهن بستان‌آباد ـ خاوران
وزیر راه‌ و شهرسازی در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد ـ خاوران با اشاره به امتیازات این مسیر ریلی اظهار کرد: در این پروژه از ریل ایرانی استفاده شده و همه زیرساخت‌ها با ظرفیت دوخطه شدن احداث شده است.
به گزارش تسنیم، مهرداد بذرپاش افزود: این پروژه سبزترین پروژه ریلی ایران است و همه سازه‌های به کار رفته در آن، با رعایت موارد زیست محیطی انجام شده است. وجود تعداد زیادی سازه و پل با تلاش مهندسان ایرانی، نشان‌دهنده همت بلند مهندسان و متخصصین ایرانی و اهمیت این پروژه است.
وی ادامه داد: قطعه ایستگاه خاوران به ایستگاه راه‌آهن قدیمی تبریز هم در اولویت ساخت قرار دارد و براساس برنامه زمان‌بندی شده با طی مراحل تملک زمین و احداث خط و سایر الزامات، به‌‌زودی افتتاح خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر کردیم با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، بخش اعظم حمل‌ونقل مسافر را به این مسیر منتقل کنیم تا تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی، بیشتر برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت استفاده شود. با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز، زنجیره شرقی به غربی تکمیل می‌شود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه خواهد یافت.
راه‌آهن تبریز - میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود. با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

جستجو
آرشیو تاریخی