مشاور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت و گو با خبرنگار «ایران»:

استفاده از پساب، 20 درصد به ظرفیت آبی کشور اضافه می‌کند

سعیده احسانی‌راد- با افزایش دما و نزدیک شدن به فصل تابستان خطر تنش‌های آبی در مناطق مختلف کشور بیشتر احساس می‌شود، در این میان بازچرخانی آب و تولید پساب می‌‌تواند راه‌حل مناسبی برای کاهش تنش‌های آبی باشد.
مسعود باقرزاده‌کریمی، مشاور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: بیشتر فاضلاب در کشور مربوط به فاضلاب خانگی است که بعد از تصفیه به‌ صورت پساب در بخش صنعت استفاده می‌شود. 70 تا 80 درصد آب تصفیه شده در کشور مصارف خانگی دارد؛ چیزی حدود 6 میلیارد مترمکعب که بیش از 5 میلیارد مترمکعب آن تبدیل به فاضلاب می‌شود.
باقرزاده‌کریمی خاطرنشان کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای تصفیه فاضلاب دو وظیفه حاکمیتی دارد؛ اگر فاضلاب‌ها را به حال خود رها کنیم باعث آلودگی محیط می‌شود، به همین منظور فاضلاب‌ها باید جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی شود. دومین کار بعد از بازچرخانی، استفاده مجدد از فاضلاب‌ها است تا جلوی تنش آبی را بگیریم.
وی افزود: در کشور از یک حجم معین آب دو، سه بار برای شرب و موارد بهداشتی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه با محدودیت آبی مواجهیم آب تصفیه شده و پساب وارد چرخه صنعت می‌شود، به همین منظور نیاز به ساخت تصفیه‌خانه بیشتری داریم تا شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب به تصفیه‌خانه‌ها هدایت شده و با تولید پساب، آن را به شهرک‌های صنعتی منتقل کنیم.
باقرزاده‌کریمی فرایند تولید پساب را پرهزینه و پرحجم دانست و گفت: خوشبختانه با وجود هزینه‌های زیاد قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. ما در کشور 252 تصفیه‌خانه داریم که 5 میلیارد مترمکعب فاضلاب تولید می‌کند. از این مقدار یک میلیارد و 640 میلیون مترمکعب آن پساب می‌شود که از تلفات آن محصولات جانبی مانند لجن فاضلاب و کود گیاهی به دست می‌آید.
وی با ابراز تأسف از اینکه در کشور پساب دوباره استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران، پساب در طبیعت رها می‌شود و هیچ صنعتی برای استفاده از آن ظرفیت‌سازی نکرده است. خوشبختانه دولت سیزدهم به وزارت نیرو تکلیف کرده است تا بخش صنعت را ملزم به مصرف پساب‌ها کند.
باقرزاده‌کریمی اضافه کرد: اگر همین یک میلیارد و 640 میلیون مترمکعب حاصل از پساب را با 6 میلیارد نیاز آب شرب کشور مقایسه کنیم، 20 درصد به ظرفیت آبی اضافه می‌شود و تنش‌های آبی بخش خانگی را کم می‌کند.
وی درباره اینکه پساب‌ها بیشتر در چه جاهایی استفاده می‌شود، تصریح کرد: در مناطقی که صنایع توسعه پیدا کرده‌اند مشتری پیدا کردن برای استفاده از پساب خیلی راحت است اما در استان‌ها و مناطقی که اینگونه نیست، کار سخت‌تر می‌شود.
مشاور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارتقای بهره‌وری در زمینه تولید پساب را وابسته به اهمیت جایگاه آب در کشور بیان کرد و افزود: باید به آب بیشتر اهمیت بدهیم و جایگاه و ارزش آن را در نظر بگیریم تا بتوانیم در زمینه تولید پساب به ارتقای بهره‌وری برسیم. ما هنوز می‌توانیم با منابع داخلی به کمبود آب غلبه کنیم.
باقرزاده‌کریمی درباره استفاده پساب‌ها در بخش خانگی خاطرنشان کرد: در ایران پساب‌ها را نمی‌توان در بخش خانگی استفاده کرد چون سیستم لوله‌کشی ما یک لوله است. در صورتی که اگر مثل بعضی از کشورها دو لوله‌ای بود، آب شرب را از آب مصرفی جدا می‌کردیم اما در حال حاضر به دلیل مسائل بهداشتی، پساب‌ها اصلاً در ایران وارد بخش شرب خانگی نمی‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی