بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند از نگاه دکسومارک

دکسومارک یک وب‌سایت تجاری است که به طور علمی لنزها و دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را ارزیابی می‌کند.  دکسومارک که در سال 2008 تأسیس شد، در اصل متعلق به DxO Labs، یک شرکت مهندسی و مشاوره فرانسوی بود که دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد.

ملاک‌های بررسی دوربین
دکسومارک از سال 2012 پروتکل بررسی دوربین گوشی‌های هوشمند را معرفی کرده است. این وب‌سایت مدعی است بعد از مدتی پروتکل‌های خود را به‌روز می‌کند که از پیشرفت تکنولوژی عقب نماند. برای عکاسی به محیط‌های باز رفته و امتیاز نهایی را بر اساس 5 فاکتور اصلی اعلام می‌کند. این 5 فاکتور شامل عکاسی، زوم، بوکه، پیش‌نمایش و فیلمبرداری
است.
 بخش عکاسی
بخش عکاسی نیمی از بررسی دوربین را به خود اختصاص می‌دهد. برای بررسی کردن بخش عکاسی، دکسومارک عوامل روشنایی، رنگ‌ها، بافت‌ها، نویز، اشیا و فوکوس خودکار را در نظر می‌گیرد.
 
بخش فیلمبرداری
یکی از عوامل تأثیر‌گذاری در امتیازدهی دوربین گوشی‌های هوشمند، توانایی فیلمبرداری آن است که 28.5 درصد سهم بررسی فیلمبرداری گوشی‌های هوشمند می‌شود. در این حالت اختلالات، لرزشگیر، رنگ‌ها، میزان بافت، بافت‌ها، روشنایی و توانایی فوکوس خودکار سنجیده می‌شود.
 
بخش زوم
دکسومارک اعلام کرده است برای سنجش توانایی زوم گوشی‌های هوشمند از حالت زوم واید تا آخرین درجه بزرگنمایی که گوشی پشتیبانی می‌کند، عملکرد دوربین‌ را بررسی می‌کند که شامل سنجش قدرت زوم تله فوتو تا 14 برابر و سنجش بزرگنمایی واید از فاصله کانونی 12 میلیمتری است.
 
بخش پیش‌نمایش
پیش‌نمایش عکس‌های گرفته شده، تأثیر بسیاری در تجربه کاربران دارد. ممکن است بعد از عکاسی کردن اگر پیش‌نمایش به خوبی نمایش داده نشود، کاربر اقدام به عکاسی دوباره کند. برای بررسی عملکرد پیش‌نمایش هر کدام از حالت‌های پیش‌فرض، پرتره و زوم کردن روی عکس جداگانه بررسی می‌شوند.
 
بخش بوکه
سنجیده شدن بخش بوکه به میزان عمق عکس و مقدار افکت بوکه بستگی دارد. در این قسمت دکسومارک میزان جدا کردن سوژه از پس زمینه را بررسی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی