رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌‌ زیست:

اجازه امضای طلایی یا امضای مبتنی بر زور و رانت نمی‌دهیم

پیش‌بینی می شود وضعیت دریاچه ارومیه سال آینده بهتر شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست تأکید کرد: با توجه به میزان بارندگی‌ها، وزارت نیرو مکلف است حقابه تالاب‌ها را تأمین کند و تاکنون هم ٨٠٠ میلیون مترمکعب از حقابه دریاچه ارومیه تأمین شده است.
به گزارش ایرنا، علی سلاجقه افزود: وزارت نیرو را مجاب کردیم تا حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه را هم تأمین کند. بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت دریاچه سال آینده بهتر شود.
وی با بیان اینکه تکالیف سخت‌افزاری ارومیه تقریباً تمام شده و فقط تصفیه‌خانه تبریز مانده که با اتمام آن ١٢٠ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود، اظهار داشت: اکنون ٣٠٠ میلیون متر مکعب آب از کانی سیب وارد و همچنین ٣٠٠ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب می‌شود.
سلاجقه با اشاره به اینکه اکنون حقابه تالاب گاوخونی از زاینده‌رود رهاسازی شده است، گفت: بعد از آب آشامیدنی، حقابه محیط زیست در اولویت دوم قرار دارد و ما در مطالبه حقابه‌ها به وظایف خود عمل می‌کنیم.
معاون رئیس جمهور درباره حقابه هامون خاطرنشان کرد: سال‌هاست که با مردم افغانستان کنار هم زندگی می‌کنیم اما هیأت حاکمه‌ای که اکنون در افغانستان وجود دارد، چندان برای حسن‌همجواری حرکت نمی‌کند. البته حتماً دولت‌های دیگر در این زمینه دخالت و سعی می‌کنند راهبردهای هیأت حاکمه را در دست بگیرند. البته هیأت حاکمه فعلی به این نتیجه رسیده که باید مشکل دوجانبه حل شود؛ بر این اساس قرار بود سفری به افغانستان داشته باشیم اما اکنون مقرر شد این سفر توسط وزارت نیرو انجام شود تا مشکلات بررسی و راه‌حل‌ها مشخص شود.
وی تأکید کرد: به هیچ عنوان از حق و حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا حقابه هامون در مسیر درست هیرمند قرار گیرد و به تالاب برسد و در این راه از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.
سلاجقه با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم امضای طلایی یا امضایی مبتنی بر زور و رانت در سازمان حفاظت محیط ‌زیست زده شود، گفت: تمام پروژه‌ها باید فرایند علمی و محیط زیستی خود را طی کنند تا سازمان امضای نهایی گزارش ارزیابی را بزند. البته هر پروژه‌ای برای اجرا به آخرین امضا نیاز دارد بنابراین این به معنای امضای طلایی نیست و امضای طلایی معنایی ندارد. هیچ حریم امنیت برای اجرای پروژه‌ها در سازمان حفاظت محیط‌ زیست وجود ندارد و همه کارها قانونی پیش می‌رود. وی خاطرنشان کرد: مسائل بین‌المللی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، بنابراین ابتدا باید تفاهمنامه‌ای امضا شود بعد کارها صورت گیرد؛ درباره پروژه راه‌آهن رشت-آستارا هم همین‌طور است، اکنون در فاز نهایی هستیم تا تعهداتی که سازمان خواسته از لحاظ فنی تأمین شود و بعد از آن مجوز را صادر کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی