مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

برگزاری‌جشنواره‌گل و گیاه محلات پس از وقفه‌3‌ساله

زهره افشار
روزنامه‌نگار

در این شهر زندگی مردم با گل گره خورده؛ یکی گل می‌کارد و دیگری گل می‌فروشد، آن یکی هم تا آن سوی دنیا گل‌ها را صادر می‌کند تا همه «محلات» را به نام گل بشناسند. شما هم اگر می‌خواهید در این شهر پرگل وقت بگذرانید زمان را از دست ندهید و در نخستین تعطیلات آخر هفته راهی این شهر بهشتی شوید. وقتی به آنجا رسیدید خود را در بهشتی 1100 هکتاری از گل می‌بینید که بیش از یکهزار نوع گل و گیاه را در خود جای داده. تازه این بخشی از طبیعت زیبای محلات است. انتخاب گل برای خرید در این منطقه سخت است؛ انتخاب گلدانی از میان 80 نوع گل رز و 800 نوع کاکتوس تولید شده در این منطقه کار آسانی نیست و شما را از این همه تنوع گل شگفت‌زده می‌کند.  کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نام هلند ایران را نشنیده باشد اما برای اینکه بدانید چرا محلات به این نام مشهور شده، راهش فقط این است که یک روز را برای گشت و‌گذار در شهر گل‌ها اختصاص دهید.

گل سرسبد جاذبه‌های گردشگری محلات، تولید گل است
«مهدی لعل بار» مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات به خبرنگار «ایران» می‌گوید: محلات قطب گردشگری استان مرکزی است که جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوانی دارد. باغ‌های گل، گلخانه‌ها، مراکز تولید ماهی‌های تزئینی و چشمه‌های آب گرم. اما سرآمد همه این جاذبه‌ها، تولید انواع گل و گیاه در این شهرستان است که گرشگران و عاشقان گل را به سوی خود می‌کشاند. محلات با داشتن آب و هوای معتدل در همه ایام پذیرای گردشگران است اما اوج گردش‌پذیری محلات در ایام برگزاری جشنواره گل و گیاه است. علاوه بر گردشگران، پژوهشکده گل محلات میزبان متخصصان و دانشجویانی است که می‌خواهند دانش خود را در بخش تولید انواع گل و حتی انواع چمن مانند چمن مقاوم به کم‌آبی افزایش دهند. وی با اشاره به اینکه در محلات همه چیز به نوعی با گل و طبیعت گره خورده تأکید می‌کند: حال و هوای شهر و زیبایی‌های اطراف آن بی‌شک می‌تواند خستگی چندماهه را از تن بیرون کند. برای رسیدن به هلند ایران، راهی قم و سپس اراک شوید که حدود 230 کیلومتر طول مسیر است. از مرکز استان مرکزی هم که 120 کیلومتر به سمت جنوب بروید، به قطب تولید گل یعنی محلات می‌رسید. در این شهر و گلخانه‌های اطراف آن اینقدر محو دیدن انواع گل و گیاه می‌شوید که شاید متوجه گذشت زمان نشوید پس بهتر است حداقل دو روز را برای این سفر در نظر بگیرید. در این شهر دوهتل و چندین میهمانپذیر وجود دارد اما پیشنهاد ما به شما این است که شب را در روستای آبگرم محلات بگذرانید که فقط 30کیلومتر با شهر فاصله دارد. اینجا می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و شبی فراموش نشدنی در مجتمع آب درمانی این روستا داشته باشید. مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات خبر خوب دیگری هم برای گردشگران دارد و از گردشگران می‌خواهد از باغ‌های دارای مجوز گردشگری اطراف شهر هم دیدن کنند.

محلات، مکانی شگفت‌انگیز‌برای
رشد انواع گل و‌گیاهان
«امیرعربی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی محلات به «ایران» می‌گوید: این منطقه اقلیم مناسبی برای تولید انواع گل و گیاه است و به همین دلیل می‌توان از گردشگری کشاورزی منطقه برای جذب گردشگر بهره برد. به گفته وی بیش از 1100 هکتار از اراضی اطراف این شهر شامل مزارع روباز تولید گل و گلخانه است که بیش از یکهزار نوع انواع گل و گیاه در آنها تولید می‌شود. وی با اشاره به تنوع بالای انواع گل و گیاه در این منطقه می‌افزاید: در این منطقه فقط 80 نوع گل رز و 800 نوع کاکتوس تولید می‌شود. شما اگر از نمایشگاه‌های گل منطقه قصد خرید یک گلدان «دیفن باخیا» را داشته باشید قطعاً فروشنده از شما می‌پرسد کدام نوع از6 رقم دیفن باخیا را می‌خواهید؟ آن وقت است که متوجه می‌شوید گل و گیاه تولیدی محلات چقدر تنوع دارد. عربی تصریح می‌کند: در محلات سالانه 500 میلیون گلدان گل آپارتمانی، 300 میلیون انواع گل شاخه بریده و 400 میلیون بوته گل فصلی و نشایی تولید می‌شود.  تولید گل با اقتصاد محلات عجین شده و تولیدکنندگان علاوه بر عرضه داخلی گل سالانه معادل 25 تا 30 میلیون دلار گل و گیاه را روانه بازارهای خارجی می‌کنند. البته محلات این پتانسیل را دارد که سالانه از محل صادرات گل 100 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد.

جشنواره‌گل‌محلات امسال مفصل خواهد بود
«ابراهیم علیپور»، مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات در گفت‌و‌گو با «ایران» از برگزاری گسترده جشنواره گل و گیاه محلات در شهریور امسال خبر می‌دهد: امسال و پس از یک وقفه 3 ساله که به‌دلیل همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده بود بنا داریم برگزاری جشنواره گل و گیاه محلات را به‌صورت گسترده در اواخر شهریور و قبل از بازگشایی مدارس برگزار کنیم. در چند سال گذشته این جشنواره به شکل محدود برگزار شده بود. امسال در کنار برگزاری جشنواره، مسابقات و برنامه‌های تفریحی جانبی هم خواهیم داشت. به گفته وی این نمایشگاه قرار است در یک فضای 5 هکتاری برگزار شود و تولیدکنندگانی از میان 400 تولیدکننده گل محلات، انواع مختلف گل و گیاه تولیدی خود را در آن عرضه خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی