دام مسافران قــلابــی برای رانندگان

یکی از جرایمی که در سال‌های اخیر با آن مواجه هستیم، سرقت خودرو تحت پوشش مسافر است. در این نوع سرقت گاه سارقان خشن اقدام به قتل راننده می‌کنند تا بتوانند خودرو را راحت‌تر سرقت کنند. از این رو پلیس برای پیشگیری و یا کاهش وقوع این‌گونه جرایم به رانندگان مسافربر هشدار داد از سوار کردن مسافران در ساعات پایانی شب، خیابان‌ها یا جاده‌های خلوت و تاریک و کم تردد خودداری کنند. همچنین افرادی را که ظاهری مشکوک دارند، مسیرهای ناشناس و دور و یا کرایه‌های نامتعارف پیشنهاد می‌دهند، سوار نکنند.
 به خصوص اگر دو یا چند نفری هستند و درخواست خودوری دربستی می‌دهند در بیشتر مواقع ممکن است افراد خلافکاری باشند که قصد سرقت خودرو را دارند.
 رانندگان دقت داشته باشند که چنانچه در حین سفر متوجه رفتار مشکوک مسافران شدند، به خیابان‌های پر تردد تغییر مسیر دهند تا در صورت بروز حادثه‌ای بتوانند زودتر از دیگران کمک بخواهند.
 در برخی پرونده‌ها نیز مشاهده شده که افراد به بهانه تمام کردن بنزین کنار جاده می‌ایستند و از راننده‌ها می‌خواهند تا به آنها بنزین دهند یا به نزدیک‌ترین پمپ بنزین برسانند اما در یک فرصت مناسب، به تنهایی یا با همدستانشان که در گوشه و کنار کمین کرده‌اند اقدام به سرقت می‌کنند.
از سوی دیگر در برخی موارد نیز مجرمان به صورت گروه‌های دو یا سه نفره اقدام به دربست گرفتن خودروها کرده و با تهدید چاقو و اسلحه، راننده خودرو را به مکان‌های خلوت کشانده و سپس نیات پلید خود را عملی می‌کنند، از این رو به رانندگانی که در برابر زورگیران قرار می‌گیرند، توصیه می‌شود: در این مواقع سوئیچ را به خارج از خودرو و محلی که پیدا کردن آن مشکل است، پرتاب کرده و در صورت داشتن سوئیچ مخفی، دور از دید سارقان آن را فعال کنند.
پلیس همچنین به رانندگان هشدار داد: در نقل و انتقال مسافران بین‌شهری، به‌خصوص شب‌ها، به هیچ‌وجه بنا به درخواست آنان از مسیر اصلی خارج نشوند و رانندگان بین‌شهری بهتر است از طریق پایانه‌ها و شرکت تعاونی تاکسیرانی اقدام به پذیرش مسافر کرده و حتی‌المقدور از پذیرش مسافر در بین راه خودداری کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی