معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست اعلام کرد

کمبود ۵۰ درصدی محیطبان در کشور

با وجود آنکه انتخاب روز میلاد فرخنده‌ امام رضا(ع)، طلایه‌دار مهربانی و عطوفت نسبت‌به محیط زیست، ملقب به ضامن آهو به‌عنوان روزملی محیط‌بان بسیار امید بخش است اما سبزپوشان بی‌ادعای محیط زیست این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.  
 به گزارش ایسنا، منوچهر فلاحی، معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به کمبود 50 درصدی محیطبان در کشور اظهارداشت: این وضعیت باعث فشار کار چندین برابری به محیط‌بانان می‌شود. تا جایی که هر محیط‌بان تقریباً چندین برابر استاندارد از عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت می‌کند.
فلاحی مشکل دیگر را در زمینه زمان خدمت نیروها دانست و گفت: براساس دستورالعمل خدمتی و ضوابط اداره استخدامی سازمان، محیط‌بانان کارمند محسوب می‌شوند. اما محیط‌بانان ۱۵ شبانه‌روز یعنی ۳۶۰ ساعت کار می‌کنند که  ۱۸۴ ساعت مازاد بر قانون تعیین شده خدمات کشوری است.
وی  افزود: یکی از مطالبات محیط‌بانان این است که سازمان برای ساعات مازاد خدمت امتیاز ویژه‌ای درنظر بگیرد. البته با توجه به محدودیت‌های بودجه قطعاً نمی‌توانیم این سقف را به همه پرداخت کنیم اما باز هم اقداماتی انجام شده تا بخشی از این مقدار را به‌عنوان اضافه کار محیط‌بانان پرداخت کنیم.
فلاحی درباره دوره‌های آموزشی محیط‌بانان تصریح کرد: در سال‌های اخیر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروهای ما دوره‌های آموزشی اولیه را طی نکرده بودند اما با برنامه‌ریزی‌های چندساله اکنون محیط‌بانان در بدو استخدام دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند و می‌توانیم بگوییم در بحث آموزش‌های بدو خدمت محیط‌بانان به‌روز هستیم.
معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست درباره سختی کار محیط‌بانان تصریح کرد: محیط‌بانان به علت شغلی که دارند امتیاز سختی شرایط کار به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به عبارتی محیط‌بانان در بدنه سازمان حفاظت محیط زیست بالاترین جایگاه در سختی شرایط کار را دارند. البته محیطبانان احتمالاً در دستگاه اجرایی کشور نیز جزو ردیف‌های اول سختی شرایط کار هستند.

بزودی نیروهای جدید به بدنه محیط‌بانی کشور اضافه می‌شوند
فلاحی با اشاره به مجوزهای استخدام محیطبانان توضیح داد: ما در گذشته سالانه حدود ۲۵۰ نفر مجوز استخدام داشتیم این در حالی است که با رایزنی‌های انجام شده این تعداد را به ۳۸۰ نفر مجوز برای جذب محیط‌بان رسانده‌ایم. همچنین بخش دیگری از نیروها از طریق افراد واجد شرایط سهمیه‌های خانواده‌های جانبازان و شهدا تأمین می‌شود. بزودی  این نیروها به بدنه محیط‌بانی کشور اضافه می‌شوند و کاستی‌های کمبود نیرو کمی جبران می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه تمامی این اقدامات برای بهبود شرایط کاری محیط‌بانان و حذف کاستی‌ها و کمبودها انجام شده است، تصریح کرد: بیمه تکمیلی برای محیط‌بانان صد درصد رایگان است همچنین بیمه عمر، حوادث و مسئولیت مدنی از مهم‌ترین مواردی است که برای آن‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شود.اکنون اگر اتفاقی ناشی از سهل‌انگاری باعث محکومیت محیط‌بان شود دغدغه پرداخت دیه را ندارد چراکه بیمه تعهد پرداخت داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی