64 درصد کسب وکارهای اینستاگرامی مربوط به بانوان است
مرکز پژوهشی بتا اعلام کرده است که تعداد زیادی از صفحات اینستاگرام در کشور به فعالیتهای تجاری اختصاص دارند که عمدتاً متعلق به کسب و کارهای خانگی، بومی و غیررسمی هستند. فضای این بستر اجتماعی بتدریج به سمت یک بازارگاه بزرگ برای کسب و کارهای خرد و خانگی رفته به طوری که ارتزاق تعداد زیادی از خانوارها حالا به وجود اینستاگرام گره خورده است.
بر این اساس هر کدام از این صفحات، منبع درآمد ماهانه بیش از دونفر است.
آنچه مشخص است فضای پیش روی اینستاگرام نه فقط بهعنوان یک شبکه سرگرمکننده و تفریحی، بلکه بهعنوان بستری برای انجام فعالیتهای تجاری کوچک اما در سطح بینالمللی مطرح است. بخصوص که بر اساس آمار مرکز پژوهشی بتا:
- ۶۴ درصد این کسب و کارها را بانوان تشکیل دادهاند.
- ۷۱ درصد کالاهای مورد مبادله تولید ایران بوده است.
- ۱۰درصد تولیدات، صنایع دستی و تولیدات بومی کشورمان است.
- تنها ۱۹ درصد صفحات مجازی دارای فروش حضوری (مغازه و فروشگاه) هستند.
نکته اینجاست که بر اساس مطالعات این مرکز، فرایند فیلترینگ جدید در استفاده کاربران اثر جدی داشته است به صورتی که تعداد نمایش پستهای تلگرام در ۱۵مرداد تا ۱۶ شهریور 1401 از ۱.۲میلیارد به حدود ۲.۸میلیارد در بازه ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر رسیده که این افزایش بازدید نشاندهنده افزایش مصرف و رجوع به پلتفرم تلگرام است.