وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تقدیر از سینماگران انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد

پایایی هنر در تنوع دیدگاه‌هاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تقدیر از برخی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس گفت: ما در سینما، تنوع سلیقه‌ و دیدگاه را به رسمیت می‌شناسیم و معتقدیم توقف، سمی مهلک برای سینماست.
به گزارش ایرنا، شامگاه دوشنبه هشتم خرداد نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس با حضور جمعی از اهالی سینما و مدیران در بنیاد سینمایی فارابی از جمله جمشید هاشم‌پور، احمد نجفی، جمال شورجه، محمدمهدی عسگرپور، رسول صدرعاملی، مسعود ده‌نمکی، انسیه شاه‌حسینی، حبیب ایل‌بیگی، قادر آشنا، علی رویین‌تن، مسعود جعفری‌جوزانی، سعید سعدی، جلیل شعبانی، علیرضا زرین‌دست و محمدرضا شرف‌الدین برگزار شد.

دل همه سینماگران ما برای عزت و عظمت ایران می‌تپد
در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به خانواده اهالی سینما گفت: ما در وزارت ارشاد همه اهالی سینما را جزو خانواده انقلاب می‌دانیم. همه این عزیزان در همه سال‌های کاری در موقعیت‌های مختلف در خدمت این سینما بودند، تلاش کردند، کار کردند و پیام ایستادگی مردم ایران را با هنر سینما به تصویر کشیدند و در حافظه تاریخ ماندگارتر کردند. هیچ زبانی بلیغ‌تر از هنر و سینما برای ثبت لحظات تاریخی و افتخارآفرین ایران نیست. از تک تک سینماگران که این دعوت را پذیرفتند تشکر می‌کنم. این جلسه، جلسه وفاق و همدلی اهالی سینماست. دل همه سینماگران ما برای عزت و عظمت ایران می‌تپد، همه به افتخارات ایران می‌بالند، ایران و تاریخش برای همه غرورآفرین است، برای این تاریخ باید همه کنار هم باشیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در سینما تنوع دیدگاه و سلیقه را به رسمیت می‌شناسیم و از آن استقبال می‌کنیم. پایایی هنر در این تنوع دیدگاه‌هاست، توقف، سم مهلک سینمای ایران است. ما در دولت مردمی همه تلاش خود را برای اعتلای سینمای ایران بکار می‌بندیم و همه مقدمات را برای سینما فراهم می‌کنیم، حمایت و تسهیلگری وظیفه ما و ایفای نقش سهم شماست. ما به این تقسیم سهم افتخار می‌کنیم. برای همه لحظات خوبی که آفریدید از شما تشکر می‌کنم.

بخشش سینماگران با عفو رهبری
 در بخش دیگری از این مراسم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفت: چند صباحی است که برخی در مجامع بین‌المللی می‌گویند که سینمای ایران تحریم می‌شود، تحریم اما ادبیات انسان‌های ضعیف است، مبنای ادبیات قوی بر عقلانیت و ارتباطات است. تحریم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی همه و همه از روی ضعف است. سینمای ایران هیچگاه تحریم نمی‌شود. جهان تک‌قطبی در سینما تمام شده است. شاید گروه اندکی تلاش کنند سینمای ایران به حاشیه برود، همان‌ها که بیانیه صادر می‌کنند و برای حضور آثار ایرانی در جشنواره‌ها شرط می‌گذارند، اما این‌چنین نمی‌شود.
خزاعی با اشاره به حضور آثار ایرانی در جشنواره کن هم اظهار داشت: درباره جشنواره کن هم باید بگویم وظیفه ما صیانت از سینمای ایران و ایجاد امنیت شغلی است. اینکه فیلمی زیرزمینی تولید و روانه بازار شود و مسائل شرعی را رعایت نکند، امنیت شغلی را به خطر می‌اندازد. وظیفه نهادهای صنفی این است که مراقبت کنند. همین جا می‌گویم هر کسی به هر دلیلی با فیلم‌های قاچاق بدون مجوز در ایران و خارج از ایران و علیه جمهوری اسلامی همکاری کند با این دوستان قطع ارتباط می‌کنیم.
وی تصریح کرد: خیلی وقت‌ها به من نقد می‌کنند که چرا بعد از این اتفاقات باعث شدید خیلی‌ها مشکلات‌شان حل شود، با این حال می‌گویم همه کسانی که در حوزه اغتشاشات بودند یا قبل از آن پرونده داشتند مورد عفو رهبری قرار گرفتند، از همین رو برخی خانم‌های سینماگر، جعفر پناهی و رسول‌اف مورد عفو رهبری قرار گرفتند. در این حوزه ما کاره‌ای نبودیم شاید اگر به من بود نمی‌توانستم اینقدر وسیع فکر کنم.
در ادامه این مراسم با حضور احمد نجفی و احمد میرعلایی یاد هنرمندان درگذشته همچون رسول ملاقلی‌پور، حمید آخوندی و علی رحیمی‌پور گرامی داشته شد. سپس از فیلم‌های هایپاور، اتاقک گلی، پالایشگاه، سرهنگ ثریا، شماره ۱۰، غریب و سینما متروپل تقدیر شد. پخش سکانسی از فیلم «اخراجی‌ها» دیگر بخش این برنامه بود که به این بهانه از مرحوم حبیب‌الله کاسه‌ساز یاد شد.
 
تقدیر از هنرمندان پیشکسوت
در بخشی از این برنامه، با پخش کلیپی از زنده‌یادان مرتضی آوینی و نادر طالب‌زاده یاد شد. سپس با حضور رسول صدرعاملی و محمدمهدی عسگرپور از جمشید هاشم‌پور، جمال شورجه و رضا ایرانمنش تقدیر به عمل آمد. احمدرضا معتمدی و محمد کاسبی، دو هنرمند دیگری بودند که قرار بود از آنها تقدیر شود اما به دلیل بیماری در مراسم حاضر نشده بود.
 
اهدای نشان درجه یک هنری
در ادامه با حضور محمد خزاعی و نیز چهره‌هایی همچون مسعود جعفری‌جوزانی، پرویز شیخ‌طادی به آرش قاسمی (صداگذار)، محمدرضا شجاعی (طراح صحنه)، محمدرضا شرف‌الدین(طراح جلوه‌های ویژه)و مجتبی راعی (فیلمساز) نشان درجه یک هنری اهدا شد.

جستجو
آرشیو تاریخی