مینی‌کار، با چرخ‌های جمع‌شونده

کانسپتی برای حل بحران ترافیک

آرزو کیهان/ شاید شما هم گاهی هنگام پارک خودرو آرزو کرده‌اید که ای کاش خودروی‌تان کمی کوچک‌تر بود تا در مکانی کوچک‌تر می‌شد آن را پارک کرد.CT- 1  این مشکل را با طراحی و ساخت یک مینی‌کار که چرخ‌های جمع‌شونده دارد و مناسب کوچه‌ها و خیابان‌های تنگ است، حل کرده. این مینی‌کار فقط 100 سانتی‌مترعرض دارد و به راحتی پارک می‌شود.
این خودرو 16000 یورو قیمت دارد و به لطف قابلیت‌های شکل‌گیری و حرکت چرخ‌هایش مانند یک موتور سیکلت به راحتی از ترافیک عبور می‌کند و البته ایمن و راحت است.
سازندگان این خودرو معتقدند که این کانسپت جدید قادر است تا هرج و مرج ترافیک را به عنوان خودرویی پیشگام حل کرده و رانندگان را قادر سازد تا در شهرهای شلوغ و خیابان‌های پر پیچ و خم به راحتی حرکت کنند. CT-1 توسط یک شرکت سازنده خودروهای برقی هوشمند تاشو طراحی شده است. طراحی‌های این شرکت اغلب برای شهرهای بزرگ توسعه‌یافته در نظر گرفته شده تا مشکلات ترافیک را کاهش دهد. به گفته طراحان، این خودرو چشم انداز روشنی به انقلابی بزرگ در تحرک هوشمند و کارآمد دارد و به رانندگان احساس جدیدی از آزادی پایدار ارائه می‌دهد. راننده قادر است با استفاده از قابلیت منحصربه‌فرد، چرخ ها را از 4 جهت به سمت داخل جمع‌تر کرده و از حجم بیرونی خودرو هنگام پارک کردن در فضای کوچک بکاهد. عرض خودرو از 4،5 فوت (1،4 متر) به 3،2 فوت (1 متر) کاهش می‌یابد و باعث می‌شود تا راننده به راحتی در شهر تردد کند و در فضاهای کوچک هم به راحتی پارک کند. نوع باز شدن درهای خودرو هم به نوعی است که خروج بدون استرس را هنگام باز کردن درها در فضاهای کوچک فراهم می‌کند. CT-1 قابلیت شارژ سریع 80 درصدی را در کمتر از یک ساعت دارد و می‌تواند مسیر 110 مایلی را به راحتی طی کند. CT-1 در حال حاضر با هزینه 16000 یورو برای پیش‌ سفارش در دسترس است، اما این رقم شامل هرگونه مالیات اضافی نمی‌‌شود. اولین مدل‌ها قرار است  تا پایان سال 2024 یا احتمالاً در سال 2025 ارائه شوند. سال گذشته، شرکت Elio یک وسیله نقلیه کوچک سه چرخ طراحی کرد. قیمت این خودرو 6800 دلار با فضای کافی برای دو مسافر بود. یک مهندس به نام Alex OrchinD اهل ساسکس انگلیس هم در سال 2010 میلادی خودروی Peel P50 عجیب خود را به نمایش گذاشت که طول آن در حالت طبیعی ۱۳۴ سانتیمتر، عرض آن ۹۹ سانتیمتر، ارتفاع آن ۱۲۰ سانتیمتر  و وزنش ۵۹ کیلوگرم است. پیل در رکوردهای جهانی گینس ثبت شد و عنوان کوچک‌ترین خودروی تولید شده تا کنون را به خود اختصاص داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی