الزامات قصه‌نویسی در عصر استارتاپ‌ها

لوله‌کشی گوگل به خانه‌ها کسی را داستان‌نویس نمی‌کند

در عصر جدید که همه به دنبال دانشمند و اندیشمند شدن یک شبه هستند، آیا ‌می‌توان با جست‌وجو در اطلاعات و خواندن چند کتاب نویسنده شد؟ سؤالی که یکی از نویسندگان کهنه کار به آن پاسخ داده است.
ایستگاه آینده در نمایشگاه اینوتکس با دو موضوع زندگی مجازی و هوش مصنوعی با حضور رضا امیرخانی در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد تا نحوه رمان‌نویسی در عصر استارتاپ‌ها تشریح شود.
رضا امیرخانی در خصوص فضای مجازی و اینکه در برخی مواقع این فضا حقیقی تلقی ‌می‌شود به روند پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی اشاره کرد و گفت: در سال‌هایی که کامپیوتر تازه آمده بود با نرم‌افزار داس اقدام به تایپ مطالب می‌کردیم و آرزو داشتیم فرهنگ معین را مطالعه کنیم و داشتن فرهنگ دهخدا برای ما آرزو بود.
وی گفت: پس از چند سال سی‌دی‌های بریتانیکا، نور، دهخدا و... به سرعت به دستمان رسید و تصور داشتیم زمانی که بریتانیکا را مطالعه کنیم قادر خواهیم بود هر رمانی را بنگاریم.
امیرخانی افزود: در دهه هفتاد سی‌دی‌ها را دیدیم و متوجه شدیم همین دیدن، ما را ساعت‌ها از نوشتن دور کرده است. ما با دهخدا، فارسی‌دان و با بریتانیکا، دانشمند و با سی‌دی‌های نور، فقیه نشدیم.
این نویسنده اضافه کرد: بعد دوران جنگ، کاری جنگی را به نگارش درآوردم و به دنبال خاطرات رزمنده‌ها بودیم که متوجه شدم نویسنده‌ای هفت جلد فرهنگ جبهه نوشته است و اقدام به مطالعه آن کردیم و روز آخر این هفت جلد کتاب نشان داد که دیگر نمی‌توانیم از این مطالب استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که لغات مخفی، کتاب کوچه شاملو، تهران قدیم جعفر شهری و... نگاشته شدند و ما باید به دنبال مواردی باشم که در این کتاب‌ها نیست.
امیرخانی با بیان اینکه با این اطلاعات خلق ادبی را به دست آوردیم، ابراز کرد: لوله‌کشی گوگل در تمام منازل ما وجود دارد و باید بدانیم هرچه قابل جست‌وجو در گوگل است، به‌درد کتاب شما نمی‌خورد.
نویسنده رمان «قیدار» با اشاره به اینکه این کتاب‌ها را باید بخوانیم تا دیگر مانند آن ننویسیم، عنوان کرد: خود بنده پس از این اتفاقات متوجه شدم کار من خلق ادبیات بود و کار من همه آن چیزی است که در گوگل وجود ندارد.
وی ادامه داد: فیلم به ادبیات آموخت که تصویرگری با شما بیگانه است و عکس به نقاشی یاد داد که منظره را ‌می‌توانم بهتر ثبت کنم.
منتقد ادبی با اشاره به تداوم روند تغییر در یادگیری از تکنولوژی اضافه کرد: در دوران جدید چیزهای جدیدی را خواهیم آموخت زیرا کسی جنگ و صلح را دیگر نمی‌نویسد؛ چراکه این کتاب و محتوا را همه خوانده‌اند.
رمان نویس مطرح کشور تأکید کرد: در آینده در رمان‌های جدید، سه ستاره زیاد خواهد بود و تبدیل به صحنه‌های گسسته  می‌شوند و فقط جای لایک، شِیر و کامنت را به ما خواهند داد.
وی گفت: ما اگر ‌می‌خواهیم قصه‌نویس خوبی باشیم باید عصب شناسی و زبان‌شناسی بیاموزیم و مثلاً به تأثیر بو در رمان‌نویسی پی ببریم.
جستجو
آرشیو تاریخی