نحوه خرید تــــــــــــــــــــــلویزیون

نتایج نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است، نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۷۳ درصد مردم بیننده تلویزیون داخلی هستند و ۲۹ درصد از جمعیت کشور هم ماهواره تماشا می‌کنند. بر همین اساس نحوه انتخاب مناسب تلویزیون در این یادداشت بررسی می‌شود.

سایز صفحه نمایش
یکی از نکات مهم در تهیه تلویزیون اندازه صفحه ‌نمایش است. صفحه‌‌های تلویزیون به ‌صورت مورب اندازه‌گیری می‌‌شوند و از اندازه‌های کوچک‌ 20 اینچ تا اندازه‌های بزرگ‌‌تر 85 اینچ متغیر هستند. البته در روند خرید و در نظر گرفتن اندازه صفحه زیاد افراط‌ و تفریط نمی‌‌شود و خریداران بیشتر اندازه متعارف را تهیه می‌‌کنند. به‌‌عنوان ‌مثال برای تلویزیون‌‌های داخل آشپزخانه یا اتاق‌‌خواب‌‌های کوچک ممکن است تلویزیون 24 تا 32 اینچ مناسب باشد، اما اگر قصد خرید تلویزیون برای پذیرایی خود را دارید، توصیه می‌کنیم سایزهای بزرگ‌‌تر مثلاً 65 یا 55 اینچ را تهیه کنید.
همچنین لازم است به فاصله نشستن و اندازه صفحه توجه داشته باشید. اگر بخواهید تلویزیونی FULL HD تهیه نمایید نزدیک‌ترین فاصله شما تا تلویزیون باید 1.6 برابر اندازه‌‌گیری مورب از تلویزیون باشد. پس اگر تلویزیونی 60 اینچی دارید باید در فاصله تقریباً 2.43 متری آن قرار بگیرید.

وضوح صفحه نمایش
از دیگر نکات مربوط به راهنمای خرید تلویزیون، وضوح صفحه نمایش است که مربوط به رزولوشن واقعی یا اصلی تلویزیون‌ است. پایین‌ترین وضوح صفحه نمایش در تلویزیون‌های امروزی HD است که بیشتر در سایزهای کوچک دیده می‌شود. وضوح بالاتر از آن FULL HD نامیده می‌شود که صفحه‌ نمایش آن دارای 1080×1920 پیکسل است. تلویزیون‌های UHD که از وضوح بالاتر نسبت به تلویزیون‌های FULL HD (فول‌ اچ‌دی) برخوردار هستند را 4K می‌نامند. رزولوشن تصویر آن 2160×3840 است و تقریباً 8 میلیون پیکسل در آنها گنجانده شده است. به‌ عبارت‌ دیگر پیکسل‌های آن 4 برابر پیکسل‌‌های یک دستگاه HD است.
در حال حاضر شاهد وجود تلویزیون‌‌هایK8 در بازار هستیم که وضوح صفحه‌ نمایش آنها 7680×4320 بوده و به نوعی دارای بیش از 33 میلیون پیکسل است. این بالاترین وضوح تصویری بوده که از استاندارد UHD برخوردار است. بنابراین از نظر فنی این تلویزیون‌‌ها از کیفیت UHD نیز پشتیبانی می‌کنند. البته در حال حاضر تعداد زیادی از آنها در بازار وجود ندارد و معمولاً گران‌‌تر از مدل‌‌های 4K هستند.
در حال حاضر شرکت‌هایی مانند LG و سونی تلویزیون‌های OLED را به بازار عرضه می‌کنند و سایر تولیدکنندگان باید طی یکی دو سال آینده این فناوری را در ساخت تلویزیون به کار ببرند. قیمت تلویزیون‌های «اولد» نسبت به مدل‌های LCD و LED که بخش عمده‌‌ای از تلویزیون‌های موجود در بازار را تشکیل می‌‌دهند، گرانقیمت‌تر هستند. البته باید گفت هر ساله فاصله قیمت‌‌ها نسبت به هم نزدیک‌تر می‌شود. البته این نکته را باید افزود که نمایشگرها نیز هر ساله به لحاظ کیفیت ارتقا می‌‌یابند به‌‌عنوان‌ مثال از نظر عملکردی نزدیک‌تر به OLEDها می‌‌شوند.

دامنه دینامیکی بالا یا HDR
از جمله نکات مهم راهنمای خرید تلویزیون، داشتن اطلاعاتی در خصوص این بخش است. می‌توان گفت بزرگ‌‌ترین کلمه کلیدی صنعت تلویزیون دامنه دینامیکی بالا یا HDR است. هنگامی‌ که این قابلیت در تلویزیون به‌ درستی به کار گرفته شود، HDR درخشندگی، کنتراست و رنگ تلویزیون را افزایش می‌دهد و باعث می‌‌شود تصاویر روی صفحه ‌نمایش بیشتر شبیه به زندگی واقعی باشند. وقتی HDR به کار گرفته شود، می‌توانید برنامه‌های مورد علاقه خود را با جزئیات و وضوح بیشتر و در نهایت لذت تماشا کنید.
HDR تمام این موارد را با افزایش کنتراست میان روشن‌ترین و سیاه‌ترین رنگ‌های سفید و سیاه که یک تلویزیون می‌‌تواند ایجاد کند برقرار می‌نماید.
انواع مختلفی از HDR وجود دارد که هر یک مجموعه‌‌ای از مشخصات فنی منحصربه‌فرد خود را دارند. یک نوع از HDR تحت عنوان HDR10 شناخته می‌شود که به ‌عنوان یک استاندارد باز مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه تلویزیون‌‌های 4K با فناوری HDR از آن پشتیبانی می‌کنند. این مسأله در مورد همه پخش ‌کننده‌های Blu-ray نیز صدق می‌کند، بنابراین شما با دستگاهی که قادر به پخش HDR نباشد سر و کار نخواهید داشت.،اما برخی از تلویزیون‌ها نوع دیگری از HDR را تحت عنوان Dolby Vision ارائه می‌دهند که به‌‌عنوان نسخه پیشرفته HDR10 تبلیغ و معرفی می‌شود و شرکت‌ها برای استفاده از آن هزینه مجوز پرداخت می‌کنند.

تلویزیون هوشمند
مورد دیگر در راهنمای خرید تلویزیون که باید آن را در نظر گرفت، قابلیت هوشمند سیستم‌عامل تلویزیون‌های اسمارت یا هوشمند است. تلویزیون‌های هوشمند که گاهاً به آن تلویزیون اینترنتی نیز می‌گویند، پل شما به دنیایی از محتوای آنلاین است که می‌توانید مستقیماً از خود تلویزیون به آنها دسترسی پیدا کنید. این‌ روزها بیشتر تلویزیون‌های هوشمند به‌ شما امکان دسترسی به چندین سرویس ویدیویی مانند Amazon Prime، DirectTV Now، Hulu، Netflix Sling TV، YouTube TV و Vudu را می‌دهند، همچنین یک یا چند سرویس موسیقی آنلاین همانند Pandora و Spotify  را به این موارد افزود. بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند همچنین به شما اجازه می‌دهند به سایت‌ رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر بروید یا چندین بازی آنلاین را تجربه کنید. معمولاً قیمت تلویزیون هوشمند بالاتر از مدل‌های معمولی است.

زاویه دید
با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته، بسیاری از تلویزیون‌ها هنوز دارای نقص‌های نسبتاً قابل‌ توجهی هستند و آن‌ هم این است که زاویه دید محدودی دارند. این بدان معنی است که تصویر فقط از یک زاویه مستقیم و درست در مقابل صفحه ‌نمایش بهترین کیفیت را دارد. توصیه می‌‌کنیم با تماشای یک تلویزیون از اطراف و از بالا و پایین، زاویه دید را بررسی کنید. ممکن است با دور شدن از مرکز صفحه نمایش، تصویر کمرنگ شود و دقت رنگ را از دست بدهد. البته میزان کاهش کیفیت تصویر از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. تلویزیون‌‌هایی که از پنل‌های IPS استفاده می‌‌کنند، زاویه دید وسیع‌‌تری نسبت به تلویزیون‌های LCD ارائه می‌‌دهند. در مقابل، تلویزیون‌های OLED تقریباً مانند تلویزیون‌‌های پلاسما دارای زاویه دید نامحدود هستند و کاهش کیفیت را در زاویه‌های غیر مستقیم ندارند.

راه‌های ارتباطی تلویزیون
به هنگام خرید تلویزیون ارتباطات و اتصالات آن را حتماً بررسی نمایید. شما باید از وجود ورودی‌‌ها و خروجی‌های مناسب برای پشتیبانی از همه تجهیزات صوتی و تصویری خود اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر تقریباً در تمام تلویزیون‌ها یک‌سری ورودی‌ها در بغل تلویزیون و یک‌سری ورودی‌ها در پشت تلویزیون وجود دارد که شامل بیشتر ورودی‌های مورد نیاز کاربر است. اگر می‌خواهید تلویزیون را به دیوار نصب کنید، ورودی‌های واقع در بغل تلویزیون بهترین کارآیی را دارند. اگر مایل هستید دستگاه تلویزیون خود را روی دیوار نصب نمایید توصیه می‌کنیم از یک کابل کوتاه HDMI استفاده نمایید تا استفاده از ورودی‌ها کمی‌ راحت‌‌تر شود.

 

دستگاه‌های پخش‌‌کننده‌

پخش‌کننده‌های رسانه‌ای برنامه‌های اضافه ‌شده و محبوب برای تلویزیون هستند مثل پخش فیلم‌‌ها، موسیقی و بازی‌‌ها در صورتی‌ که تلویزیون‌ فاقد دسترسی به اینترنت باشد یا به عبارتی هوشمند نباشد. اگر شما تلویزیون هوشمند دارید ممکن است در مقایسه با streaming player که مجهز به ویژگی‌‌ها و سرویس‌های بیشتری است، تلویزیون شما آن را پشتیبانی نکند. بیش از دوازده مدل دستگاه پخش ‌کننده استریم وجود دارد که در دو نوع ارائه می‌‌شود. مدل‌های اولیه آنها از ویدیوی 1080P پشتیبانی‌ می‌‌کند، در حالی‌ که بسیاری از مدل‌‌های جدید محتوای 4K را هم پشتیبانی می‌‌کنند. توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها برای جلوگیری از قطع و وصل شدن فیلم، به اینترنت پرسرعت نیاز دارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی