خودروهای‌شگفت‌انگیز

نمایشگاه شانگـــــــــــــــــــــــــهای‌ 2023

راضیه خوئینی / در نمایشگاه خودروی شانگهای 2023 از چند وسیله نقلیه جذاب و شگفت‌انگیز رونمایی شد، که برخی از آنها در فرم‌های مفهومی یا غیرمفهومی، توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. صنعت خودروسازی چین طی 15 سال گذشته مسیری طولانی را با سرعت طی کرده است. در نمایشگاه خودروی دیترویت 2008 بود که تعداد انگشت‌شماری از بخش‌های خودروسازی چینی، حضور داشتند که کیفیت ساخت و طراحی‌های بسیار تصادفی چینی در آن نمایشگاه، بیشتر سوژه تمسخر کارشناسان و حتی آماتورها بود. اما حالا پس از 15 سال، این درک نادرست از اراده چینی‌ها در زمینه‌های صنعتی باعث شده که حتی به برندهای غربی در بازارهای محلی آسیب وارد شود و شاهد افزایش متقاضیان برندهای چینی در سراسر جهان باشند. در واقع، برندهای بزرگ اروپایی، ژاپنی و امریکای شمالی مجبورند که با علاقه روزافزون به محصولات چینی در دنیا مقابله کنند. برخی خلاقیت‌های شگفت‌انگیز که توسط برندهای مختلف خودروی چینی در نمایشگاه خودروی شانگهای 2023 رونمایی شد، مخاطبان بسیاری را جذب کرد.

یانگ‌ونگ یو‌9 با فنربندی عجیب

یانگ ونگ یو9، ابرخودروی تمام الکتریکی، نوآوری یک برند لوکس است که احتمالاً هرگز نامی از آن نشنیده‌‌اید؛ بخشی از گروه بی‌وای‌دی (BYD Build Your Dreams) است. یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن این خودرو آن است که علاوه بر داشتن پیشرانۀ بیش از 1000 اسب بخاری، دارای سیستم تعلیق یا فنربندی است که می‌تواند حتی بدون یکی از چرخ‌هایش حرکت کند و این سیستم، «دیسوسDisus» نامگذاری شده است. در واقع، این سیستم قادر است خودرو را تا سرعت 120 کیلومتر در ساعت کنترل کند؛ همچنین قابلیت ادغام با سایر مدل‌های گروه BYD را نیز دارد. این خودرو در هر شارژ دارای خودمختاری و برد حرکتی 700 کیلومتر است، در حالی که گفته می‌شود، در کمتر از دو ثانیه می‌تواند از شتاب 0 به 100 کیلومتر در ساعت برسد. برای این خودرو قیمتی حدود 137 هزار یورو تعیین شده است که حدود یک چهارم قیمت رقبایی مانند فراری به شمار می‌آید.

 

شاسی بلند «لی اتو ال 7»

Li Auto L7، یک کراس اوور خانواده محور است که قبلاً در اوایل زمستان 1401 از آن رونمایی شده بود، اما حضور آن در نمایشگاه شانگهای مورد توجه بیشتری قرار گرفت. طراحی بیرونی این شاسی بلند به لطف جلو پنجره و چراغ‌های جلویی جداگانه، با نوار LED نصب شده در بالای سپر که شامل واحدهای نوری بوده بسیار شیک جلوه می‌کند و یادآور خلاقیت‌های اخیر گروه هیوندای است. لی‌اتوال7 یک وسیله نقلیه با افزایش برد خودمختاری یا بهتر است بگوییم یک خودروی هیبریدی پلاگین است. خودمختاری این خودرو طبق چرخه محاسبه WLTC، 1100 کیلومتر در ساعت خواهد بود. در حالی که زمان شتاب گرفتن آن تا 100 کیلومتر در ساعت تنها 5.3 ثانیه طول می‌کشد. این امر برای یک خودرو با ظرفیت پنج سرنشین که دارای صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی روی داشبورد است، بد نیست. از ویژگی‌های قابل توجه این شاسی بلند، نمایشگرهای آن است. یک نمایشگر در مرکز داشبورد و نمایشگری دیگر برای قسمت عقبی کابین در نظر گرفته شده است. البته نمایشگر سوم و هدآپ دیسپلی هم در آن تعبیه شده که ابعاد این نمایشگرها حدود ۱۵.۷ اینچ است.

 

غولی به نام گریت وال موتورز
کانن سایبر پیکاپ

فقط تولیدکنندگان امریکایی یا آلمانی نیستند که توانسته‌اند پیکاپ‌های سه محوره تولید کنند. سازنده گریت وال موتورز طی حضور در نمایشگاه خودروی شانگهای از پیکاپ شش چرخ محرک، که دارای بدنه‌ای عظیم‌الجثه و باورنکردنی با پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی است، رونمایی کرد. علاوه بر این، نام CyberP!ckup به وضوح اشاره‌ای به سایبرتراک تسلا دارد، بخصوص با این علامت تعجب که در نامگذاری آن به جای( i ) درج شده است.هرچند سایبر پیکاپ صرفاً کانسپتی نمایشگاهی به نظر می‌رسد اما به گزارش رسانهٔ استرالیایی CarExpert، گریت وال قصد تولید آن را داشته و این پیکاپ عجیب را در نسخه‌های ۴/۴ و ۶/۶ با ظرفیت یدک‌کشی بین ۳.۵ تا ۶ تن به بازار عرضه خواهد کرد. برخلاف کامیون‌های وسترن 66x یا کامیون آینده تسلا، Cannon CyberP!ckup از یک موتور هیبریدی پلاگین برای حرکت خود بهره می‌‌برد. در زیر کاپوت، یک موتور 3.0 لیتری 6 سیلندری توئین توربو، با 510 اسب بخار قدرت و 553 پوند فوت گشتاور، از طریق پنج دیفرانسیل لغزش محدود، تمام این سواره نظام را روی شش چرخ متحرک خودرو هدایت می‌کند.

 

ژیپنگ جی6 رقیب بنز

برند ژیپنگ از خودروی الکتریکی کراس اوور کوپۀ خود در شانگهای رونمایی کرد؛ وسیله نقلیه‌ای که از نظر ظاهری با نوار نور بالایی و چراغ‌های جلویی نصب شده در قسمت پایین آن برجسته شده است. این شاسی بلند آیرودینامیک، پنجمین مدل از این برند چینی است که تمام نسخه‌های آن به‌صورت سفارشی با سیستم خودران XNGP در دسترس است. این خودروی شاسی بلند به باتری C3 و فناوری بالای 800 ولت برای شارژ مجدد و امکان شارژ در عرض 10 دقیقه مجهز شده است و طبق اطلاعات ارائه شده توسط سازنده آن، می‌تواند مسافت 755 کیلومتری را طی کند. بدنه این شاسی بلند دارای استحکامی بالا و فناوری پیشرفته است که کنترل راننده را افزایش می‌دهد. این شرکت خودروسازی چینی، قیمت G6 را حدود ۳۴,۹۰۰ دلار تخمین زده است که در نسخه‌های سطح بالا به ۴۳,۶۰۰ دلار یعنی قیمتی معادل بنز خواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی