وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

اعتبارات حفاظت میراث فرهنگی برای این حجم آثار یک شوخی بزرگ است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اگر مشارکت بخش خصوصی جلب نشود میراث‌مان جلوی چشمان‌مان نابود می‌شود، گفت: برای حفظ میراث فرهنگی فقط به اعتبارات دولتی نمی‌توان متکی بود و حتماً باید مشارکت بخش خصوصی جلب شود وگرنه میراث‌مان جلوی چشمان همه ما نابود می‌شود.
به گزارش ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی روز سه‌شنبه - دوم خرداد- همزمان با ششمین روز هفته میراث فرهنگی در آیین رونمایی از «طرح‌های حفاظت و مرمت بناها و آثار تاریخی و اقدامات یگان حفاظت میراث فرهنگی» اظهار داشت: دیروز در کمیسیون فرهنگی مجلس لایحه اختیارات و وظایف وزارت میراث را بررسی کردیم. برای حفاظت از میراث فرهنگی دستگاه‌های فلزیاب که یگان حفاظت کشف کرده در مراسمی معدوم می‌شود، اتفاقاً همه آنهایی که سودای کشف گنج دارند، ببینند که این تجهیزات کشف و معدوم و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تذکرات و اخطارها و پیامک‌هایی که یگان حفاظت برای میراث فرهنگی و تخریب اعلام می‌کند ارزشمند است، اخطارها که فقط نباید به کشف حجاب باشد، این نوع اقدامات منجر به کاهش جرم می‌شود. البته نسبت تشکیل پرونده قضایی با اخطار و کشف کم است که نشان می‌دهد اخطارها کارساز است. اگر مشارکت جلب نشود میراث‌مان جلوی چشمان همه ما نابود می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: گاهی اوقات گزارش‌های دروغین برای کشف گنج، آثار و دفینه اعلام و پیگیری هم می‌شود، اما نادرست است. ولی باید ضابطان و خود مردم برای حفاظت و مرمت آثار کمک کنند. ضرغامی گفت: برای حفظ میراث فرهنگی فقط به اعتبارات دولتی نمی‌توان متکی بود، این اعتبارات برای این حجم آثار یک شوخی بزرگ است.
وی تصریح کرد: ۶٧٠ هزار شیء دارای ارزش ثبت شده در موزه‌های ما وجود دارد که البته تحویل امنای اموال و در فهرست حفاظت یگان قرار دارند، اما آمار نشان می‌دهد اموال منقول باارزش بیش از اینهاست، باید آمار دقیق با درجات دسته‌بندی ارزشی اموال به صورت شفاف مشخص شود. این مهمترین مسأله در نظام آماری حوزه میراث فرهنگی است که باید به سرعت و به صورت شفاف مشخص شود.
تأکید کرده‌ام آخرین اطلاعات برای روشن شدن موضوع به اطلاع مردم برسد
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه این برنامه در توضیح سرقت فرش‌های میلیاردی از کاخ سعدآباد در جمع خبرنگاران اظهارکرد:«حراست ما بعد از صحبت با نهادهای مختلفی که داشته‌اند، یک گزارش مقدماتی ارائه داده‌اند که این گزارش هنوز قابل استناد نیست. در جریان باشید غیر از اینکه این اتفاق مربوط به دوره‌های گذشته است، با این حال تأکید کرده‌ام آخرین اطلاعات برای روشن شدن موضوع به اطلاع مردم برسد.»
ماجرای سرقت فرش‌های
کاخ سعدآباد
فرش‌های نفیس مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد ناپدید شدند! انتشار این خبر در چند روز اخیر واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.
فرش‌هایی که تصاویر برخی از آنها در کتاب «گنجینه تار و پود، مجموعه تصاویر دومین کلکسیون بزرگ فرش جهان» در سال 91 منتشر شده است. این در حالی است که 31 اردیبهشت‌ماه خبرگزاری فارس خبری مبنی بر سرقت 48 تخته فرش دستباف و نفیس در بین سال‌های 92 تا 95 از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد را منتشر کرد. کارشناسان این حوزه با بررسی تنها 10 تخته از فرش‌های خارج شده و بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی، ارزش نسبی آنها را مبلغی معادل 127 میلیارد تومان اعلام کردند.
همین خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی که نام او را ذکر نکرده و در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته، گفته است که «سال ۹۵ فرش‌ها را با یک دستگاه وانت‌مزدا بردند...»
در همین حال روابط عمومی مجموعه فرهنگی‌-تاریخی سعدآباد در واکنش به این موضوع اعلام کرد: ساختمان حافظیه متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است و حفاظت از آن در حیطه وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی