معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست:

مردمی‌سازی حفاظت از مناطق تحت مدیریت محیط زیست در اولویت است

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دشت لار ظرفیت بسیار بالایی در بخش‌های مختلف تنوع زیستی و گردشگری دارد، ولی ما چه استفاده‌ای از این منطقه می‌کنیم جز اینکه عده معدودی می‌توانند از آن استفاده طبیعت‌گردی داشته باشند و ماحصل آن‌هم مقداری زباله و پسماندهایی است که در طبیعت به جا می‌ماند و بعد هم تعدادی دامدار از طبیعت آن استفاده می‌کنند، چیز دیگری نیست.
به گزارش ایرنا، حسن اکبری افزود: این در حالی است که می‌توانستیم منطقه را با یک برنامه مدون در اختیار مردم قرار دهیم  تا هزینه حفاظت از این محل نیز به دست آید، البته اولویت امسال ما روی مردمی‌سازی و مشارکت مردمی در حفاظت از مناطق است.
وی افزود: بعد از بخشنامه رئیس سازمان، تمام استان‌ها مکلف شده‌اند تا آخر سال یک پروژه حفاظتی مشارکتی داشته باشند، یعنی پروژه‌ای که یک طرفش مردم و ترجیحاً جامعه محلی و طرف دیگرش سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد که این از اولویت‌های ما است.
دشت لار یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که ظرفیت بسیار بالایی در توسعه گردشگری دارد و با یک برنامه مدون نه تنها می‌تواند هزینه نگهداری خود بلکه تمام مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست را تأمین کند.
 بر این اساس سازمان محیط‌زیست با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال بازنگری آیین‌نامه گردشگری است تا مدیریت مناطق، مردمی‌محور شود.
علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این‌باره گفت: با توجه به اینکه مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان تهران که مشتمل بر ۳ پارک ملی، ۳ اثر طبیعی ملی، ۳ منطقه حفاظت شده و یک پناهگاه حیات‌وحش بوده دارای ظرفیت گردشگری و طبیعت‌گردی بالایی است، ضرورت دارد تلاش کنیم مشارکت مردم را برای حفظ این ذخایر ارزشمند با تنوع زیستی جانوری و گیاهی جلب کنیم.
وی افزود: طبیعت ما با تغییرات اقلیمی و دخالت‌های انسانی همواره دستخوش آسیب و صدمات بوده است؛ موضوعاتی همچون ورود غیرمجاز و بیش از توان منطقه و مرتع، گردشگری غیرمسئولانه، شکار غیرمجاز، تغییر کاربری و ساخت‌و‌سازهای احتمالی و آلودگی آب از جمله تهدیدات اساسی این منطقه محسوب می‌شود که در این زمینه می توان به حفاظت محیط زیست کمک کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی