مدیرکل دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد

حضور ایران با 3 پرونده برای ثبت جهانی، در اجلاس 2024 یونسکو

سعیده احسانی راد/ سه پرونده از ایران برای ثبت جهانی در سال 2024 به کمیته بین‌الدولی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که در بوتسوانای آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، ارسال خواهد شد.
مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در این باره گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نوروز 1402، پرونده «میراث فرهنگی گلاب‌گیری سنتی ایران» که اردیبهشت هرسال در بیش از 15 استان کشور برگزار می‌شود را برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارسال کرده است. علاوه بر آن دو پرونده «جشن مهرگان» و «هنر ساختن و نواختن رباب» که در سال گذشته به خاطر داشتن مواردی از سوی یونسکو اصطلاحاً ریفر شده بود نیز پس از انجام اصلاحات لازم و منطبق شدن با فرمت سال 2024 بار دیگر برای یونسکو ارسال شد. این 3 پرونده مقرر است در سال 2024 در اجلاس کمیته بین‌الدولی یونسکو مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: ایران برای سال 2023 چهار پرونده «برنامه پاسداری زیارت رضوی(ع)»، «افطاری»، «هنر تذهیب» و «جشن سده» را در دستور کار بررسی کمیته بین‌الدولی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارسال کرده است.
مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: در دولت جدید با تشکیل شورای سیاستگذاری ثبت آثار جهانی تلاش شده است از مشارکت و هم فکری کارشناسان و صاحبنظران عرصه فرهنگ و دانش و مدیران سابق در حوزه ثبت‌های جهانی بهره گرفته شده و پرونده‌های پیشنهادی با اجماع نظر کارشناسی و تشریک مساعی بیشتر دست‌اندرکاران، برای ثبت در یونسکو پیشنهاد شود.
پورعلی تصریح کرد: با این حال به دلیل محدودیت سهمیه‌های یونسکو برای ثبت پرونده‌های جهانی و البته پیچیده شدن فرایند ثبت در سال‌های اخیر ممکن است دستیابی به انتظارات بحق ما برای ثبت‌های جهانی دشوارتر شود، با این حال تجربه پرونده‌های چند ملیتی که از سوی وزارت میراث فرهنگی که طی سال‌های اخیر به طور جدی پیگیری می‌شود بخشی از انتظارات را برآورده می‌کند. مصداق آن هم تجربه سال گذشته در کشور مغرب بود که کشور ما موفق شد در ثبت چهار پرونده چند ملیتی در سالی که فاقد سهمیه بود، پیروز شود.
جستجو
آرشیو تاریخی