ایران رتبه نخست اهدای کلیه در غرب آسیا

ایرنا/ مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشترین پیوند کلیه در دولت سیزدهم انجام شده و از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ پیوند کلیه در سال گذشته ۵۰ درصد اهدا از مرگ مغزی و ۵۰ درصد از فرد زنده بوده است.
 ناصر سیم‌فروش در نشست خبری روز ملی اهدای عضو  در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ایران در حوزه اهدای کلیه در غرب آسیا اول است و در دنیا پیشرو و تنها کشوری است که هدیه ایثار برای کسانی که به‌طور زنده اقدام به اهدای عضو می کنند، اعطا می شود. پیوند کلیه عمل سنگینی است‌ و باید معاونت درمان وزارت بهداشت مساعدت‌های لازم را از لحاظ هزینه پیوند انجام دهد.
علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۰، شاخص اهدا به ۱۱ و در سال گذشته به ۱۲.۲ در کشور رسید. در سال، پنج تا هشت هزار مرگ مغزی رخ می‌دهد که تنها یک سوم این موارد در فرایند اهدای عضو وارد می‌شوند.
 زالی از فوت سالانه ۱۲ هزار ایرانی بر اثر نارسایی کبد خبر داد و گفت: در سال گذشته ۹۰ مورد پیوند کبد موفق و همچنین ۴۶۰ مورد پیوند کلیه موفق در دانشگاه انجام شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود هشت میلیون نفر معادل ۱۰ درصد جمعیت کشور کارت اهدای عضو دارند. باید این آمار را به ۴۰ درصد جمعیت برسانیم.
 بابک شریف کاشانی رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این نشست از انجام ۳۲۷ مورد پیوند قلب تاکنون در این مرکز خبر داد و گفت: اولین بیمار دریافت‌کننده قلب، هنوز زنده است. مهم‌ترین موضوعی که در پیوند قلب اهمیت دارد، نقش فعالیت تیمی در موفقیت‌آمیز بودن جراحی است، چراکه تنها راه پیوند قلب، پیوند از مورد مرگ مغزی است و این مهم نیاز به همکاری تمام فعالان در این حوزه دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی