سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد

رشد 4 برابری ورود گردشگر به ایران

ایرنا/ سازمان جهانی گردشگری از رشد ۳۱۵ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد:۴.۱ میلیون گردشگر در این سال به ایران سفر کردند که این رقم نسبت به سال قبل از آن بیش از ۴ برابر شده است.
 آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد در سال میلادی گذشته ۹۶۳ میلیون سفر گردشگری خارجی در سطح جهان انجام شده که این رقم با رشد ۱۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
در حالی که هر ساله عموماً سفرهای گردشگری خارجی روندی صعودی داشته است اما در سال ۲۰۲۰ در پی شیوع ویروس کرونا شاهد افت ۷۲ درصدی این سفرها بودیم. با فروکش کردن این بیماری تعداد سفرهای گردشگری خارجی در سال ۲۰۲۱ رشد ۴ درصدی را تجربه کرد و در سال ۲۰۲۲ نیز شاهد رشد ۱۱۱ درصدی در این زمینه بودیم.
در میان مناطق مختلف جهان، اروپا مقصد اصلی سفرهای گردشگری خارجی در سال ۲۰۲۲ بوده به طوری که ۶۲ درصد سفرهای گردشگری به مقصد این قاره انجام شده است. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری، رشد ورود گردشگران خارجی به ایران در سال میلادی گذشته ۳ برابر رشد متوسط جهانی در این زمینه بوده است. با وجود این، سهم ایران از جذب گردشگران خارجی همچنان اندک است و تنها ۰.۴ درصد از کل سفرهای گردشگری خارجی در سال ۲۰۲۲ به مقصد ایران انجام شده است.
کل سفرهای گردشگری خارجی به مقصد خاورمیانه نیز در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۶ میلیون سفر بوده که این رقم با رشد ۱۶۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. سهم ایران از کل گردشگران خارجی ورودی به این منطقه حدود ۶ درصد برآورد شده است.

امضای تفاهمنامه گردشگری بین ایران و روسیه
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روز گذشته برای تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این تفاهمنامه را علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و دیمیتری باخروکف، معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه در حاشیه چهاردهمین‌ اجلاس اقتصادی روسیه - جهان اسلام در کازان روسیه امضا کردند.
بنا بر این تفاهمنامه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه با اجرای مفاد موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در مورد لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مورخ ۸ فروردین‌ماه ۱۳۶۹ همکاری خواهند کرد.
شالبافیان در این مراسم گفت: روسیه می‌تواند به یکی از بازارهای اولویت‌دار گردشگری ایران تبدیل شود.  از امروز گردشگران روسی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانند در فرودگاه ویزا دریافت کنند. مسافران گروهی نیازی به ویزا ندارند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران روسی به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایران علاقه نشان داده‌اند.
باخروکف نیز گفت: انتظار داریم در تابستان امسال سفرهای بدون ویزا برای گردشگران از ایران به روسیه راه‌اندازی شود. علاوه بر این، از تیرماه، شهروندان ایرانی نیز می‌توانند برای سفر به فدراسیون روسیه ویزای الکترونیکی دریافت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی