بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص حقابه هیرمند

وزارت امور خارجه کشورمان بیانیه صادره از سوی هیأت حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند را متناقض و نادرست دانست و با رد آن اعلام کرد:‌ معاهده بین ایران و افغانستان درباره آب رود هیرمند بطور صریح و بدون هیچ ابهامی، حقابه طرف ایرانی از رودخانه هیرمند را تعیین کرده است.
به گزارش ایرنا، در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقابه هیرمند که روز گذشته منتشر شد، آمده است: ‌معاهده بین ایران و افغانستان درباره آب رود هیرمند ۲۲ اسفند ماه سال ۵۱ بطور صریح و بدون هیچ ابهامی، حقابه طرف ایرانی از رودخانه هیرمند را تعیین کرده است. این حقابه، حقی قانونی، عینی و معین است و افغانستان متعهد است حقابه مزبور را تأمین کند و بر اساس ماده ۵ معاهده اقدامی نکند که ایران از حقابه خود بعضاً یا کلاً محروم شود.
حاکمان افغانستان در یک سال و نیم گذشته، اگرچه بارها بر پایبندی به تعهدات خود طبق معاهده تأکید کرده‌اند، اما در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تأمین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده و حقابه قانونی ایران را تحویل نداده‌اند.
اظهارات متعدد برای تحویل ندادن حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران از جمله طرح موضوع خشکسالی و کم شدن آب در هیرمند، مستلزم بررسی‌های کارشناسی، وفق مفاد معاهده بوده و تاکنون از سوی کارشناسان جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی نشده است بنابراین اتخاذ چنین مواضعی، غیرحقوقی و غیرقابل قبول است.
جستجو
آرشیو تاریخی