رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوراعلام کرد

اختصاص۲۵۰ میلیارد تومان برای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سال‌جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با اظهار اینکه دولت برای اجرایی شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت، ردیف اعتباری ایجاد کرده است، گفت: برای اجرای این طرح در سال‌جاری ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، عباسعلی نوبخت در نشست علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع‌طبیعی ساری اظهار داشت: این طرح در حال اجراست و سازمان در گام نخست، تقویت و احیای نهالستان‌ها را با افزایش تولید نهال به ۱۷۵میلیون اصله، عملیاتی کرد.
وی با تأکید بر اینکه تولید بیش از هزار میلیارد نهال در دنیا در مقایسه با طرح کاشت یک میلیارد درخت در بازه زمانی چهارساله بسیار ناچیز است، تصریح کرد: دولت سیزدهم این طرح را با مشارکت مردم و بخش خصوصی با جدیت شروع کرده است و امروز شاهد گسترش کاشت درخت در عرصه‌های مختلف هستیم.
نوبخت با توضیح اینکه امروز شهرداری‌های کشور با قدرت برای توسعه فضای شهری ‌پای کار اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت آمده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و هجوم آفات و از طرفی محدودیت‌های مبارزه شیمیایی، کاشت درخت متناسب با اقلیم هر منطقه می‌تواند مقابله طبیعی با آفات را دوچندان کند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه امسال باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود که در حال تحقق آن هستیم، گفت: سازمان منابع طبیعی هرگونه نقد در اجرای این طرح را می‌پذیرد و در صدد حل آن برمی‌آید. اگرچه حجم کار بالاست، اما امروز بخش نظامی و حتی منطقه صفر مرزی کشور نیز همکاری خود درباره کاشت یک میلیارد درخت را اعلام کرده و در حال کاشت درخت هستند.
نوبخت اظهار داشت: طبیعت ایران از سال‌های گذشته بر اثر عوامل مختلف طبیعی و انسانی آسیب‌های فراوانی دیده، بنابراین اولویت اصلی در کاشت یک میلیارد درخت ترمیم طبیعت است.
طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی، طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت ظرف چهار سال برنامه‌ریزی شده است که اسفندماه سال گذشته شروع شد. در قالب این طرح قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال با مشارکت مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و صنایع تولید و کاشته شود.
در این نشست، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، طرح کاشت یک میلیارد درخت را در چهار بخش احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی، زراعت چوب، جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها و بخش چهارم ارتقای سرانه فضای سبز در اطراف شهرها عنوان کرد.
تقی شعبانیان گفت: میانگین سرانه فضای سبز جنگلی به‌ازای هر نفر در کشور ما نزدیک به ۶ تا ۷ متر مربع است که با عملیاتی شدن این طرح به ۱۵ متر مربع افزایش می‌یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی