ضایـــعاتِ زیبــــا

در منطقه 6 شهرداری تهران، با ذوق هنرمندانه، از زباله های تولیدی، برای زیباتر کردن شهر استفاده می کنند

شاید روزی که فرفره‌های رنگی بزرگراه شهید مدرس را می‌دیدیم، باورش سخت بود که از ضایعات و پسماندهای فلزی ساخته شده باشد، ضایعاتی که اکنون به چهره شهر رنگ و جلوه خاصی بخشیده است. از شهرها به عنوان موجودات زنده یاد شده است؛ شهری که در تلاش و تکاپو است و شاید با دورریختنی‌های دوست نداشتنی، بتوان دوست داشتنی‌های زیبایی برای افزایش نشاط در شهر خلق کرد.
سال‌هاست که دست ‌ساخته‌های بشر از ضایعات و مواد دور ریختنی، زیبایی هنر را به رخ کشیده است.
گاهی این دست‌ساخته‌ها گلدانی می‌شود برای در آغوش کشیدن گل‌های زیبا و گاهی ساعتی می‌شود روی دیوار یک خانه، گاهی نیز این دست‌ساخته‌ها در ابعادی بزرگتر در فضاهای عمومی شهر قرار می‌گیرد تا جانی تازه به شهر ببخشد و چشم عابران و شهروندان را نوازش کند.
به گزارش ایرنا، منطقه ۶ شهرداری تهران در ماه‌های اخیر شاهد حضور بسیاری از این دست‌ساخته‌ها بوده تا جایی که فرزاد هنرور، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه در این خصوص می‌گوید: آلودگی‌های ناشی از مصرف در زندگی انسانی همواره دردسرساز بوده و ما به کمک همکاران خوش‌ذوقی که در منطقه داریم، تلاش می‌کنیم با بازیافت و استفاده درست از مواد دوریختنی، تا حد زیادی آلودگی زیست محیطی و بصری در بخش مرکزی پایتخت را کاهش دهیم.
وی افزود: فرفره‌های رنگی که برای استقبال از بهار در بزرگراه مدرس نصب شده بودند و بسیاری از شهروندان تهرانی با آنها عکس یادگاری ثبت کردند، از تکه‌های آهن ساخته شده بود. اقدامات همکاران شهرداری به این موضوع محدود نمی‌شود بلکه سفره هفت سین امسال و تمامی پل‌ها، دریچه‌ها و حتی برای تعمیر و بازسازی سطل‌های زباله پارکی نیز از همین ضایعات و قطعات از کار افتاده استفاده شد. معاون شهردار منطقه ۶ تهران ادامه داد: همکاران شهرداری در حوزه خدمات شهری با ذوق هنرمندانه‌ای که نشأت گرفته از تعهد، کار و تلاش برای خدمت خالصانه به شهروندان است، تلاش می‌کنند با دمیدن روح تازه به تکه‌های زمخت فلزات که تا قبل از این فقط بخشی از زباله‌های تولیدی منطقه بود، آنها را در زندگی شهری دوباره به کار بگیرند؛ گاهی برای زیباتر کردن شهر و گاهی به عنوان وسیله‌ای که به نظم بیشتر در شهر کمک می‌کند. وی تأکید کرد: در منطقه به هیچ عنوان خرید آهن‌آلات نداریم، آنچه برای ساخت پل و دریچه‌ها و مصارفی از این دست لازم است، با انتقال همین فلزات دورریز به کارگاه آهنگری ساخته می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی