نگاهی به گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا 2023

از گروه آسان ایران تا کار سخت شگفتی‌سازان جام جهانی

امیررضا همایون
خبر‌نگار


مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی جام ملت‌های فوتبال آسیا 2023 بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته به میزبانی دوحه پایتخت کشور میزبان مسابقات برگزار شد و بیست و چهار تیم حاضر در مرحله نهایی رقبای خودشان در مرحله گروهی را شناختند. این مراسم برای ایرانی‌ها یک نکته بسیار عجیب داشت.

جای خالی ایرانی‌ها
فوتبال ایران به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند حاضر در قاره کهن همواره در مراسم قرعه‌کشی مسابقات نماینده‌ای در بین افرادی که قرعه‌ها را برمی‌داشتند، نداشت. اتفاقی که انتظار می‌رفت در این دوره هم رخ بدهد و یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به این مراسم دعوت شود. اتفاقی که رخ نداد و و واکنش‌های بسیاری ر اهم سبب شد. به هر حال هیچ کدام از پیشکسوتان فوتبال ایران به این مراسم دعوت نشدند تا جای خالی ایرانی‌ها در این رویداد مهم برای فوتبال آسیا حس شود.
 
کار سخت شگفتی‌ساز
جام جهانی
پس از مشخص شدن گروه‌های نهایی مسابقات کارشناسان فوتبال بر این باور بودند که گروه دوم مسابقات سخت‌ترین گروه تورنمنت است. در این گروه تیم‌های استرالیا، ازبکستان، هند و سوریه حضور دارند. بدون هیچ شک و تردیدی می‌توان گفت تیم فوتبال استرالیا که در جام جهانی 2022 که پاییز سال گذشته به میزبانی قطر برگزار شد، شگفتی‌سازی کرد، شانس اول صعود از این گروه به مرحله حذفی است. البته باید گفت هند با سوتیل چتری تنها تیمی است که توانایی گرفتن یقه است در راه صدرنشینی و صعود به عنوان تیم اول از گروه B مسابقات به دور حذفی است. اتفاقی که باید دید رخ می‌دهد یا اینکه استرالیا در مسابقات پیش رو با آنچه از آن در جام جهانی شاهد بودیم تفاوت زیادی دارد.
 
کلینزمن در آزمون سخت
فدراسیون فوتبال کره جنوبی پس از جام جهانی با پائولو بنتئو، سرمربی پرتغالی خودش قطع همکاری کرد و برای حضوری پرقدرت در جام ملت‌های آسیا سراغ یورگن کلینزمن، سرمربی ژرمن‌ها در جام جهانی 2006 رفت. عملکرد این مربی با کره جنوبی در فیفادی فروردین به گونه‌ای بود که انتقادات زیادی را متوجه او کرد، آنچه باعث می‌شود جام ملت‌ها تبدیل به آزمون سخت کلینزمن شود. آزمونی که به نظر می‌رسد اگر با موفقیت (حضور در جمع چهار تیم پایانی مسابقات) به پایان نرسد آینده حضور کلینزمن روی نیمکت کره تهدید شود.
 گروه آسان ایران
تیم ملی فوتبال کشورمان پس از 13 سال بار دیگر با مربی ایرانی در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره کهن شرکت می‌کند.
تیم ایران بر اساس قرعه‌کشی جام ملت‌ها در گروه C مسابقات با تیم‌های فلسطین، امارات و هنگ کنگ همگروه شده است. گروهی که تیم کشورمان کار آسانی برای صعود در آن دارد. به عبارت دیگر با این گروهی که تیم ملی در آن قرار گرفته است باید گفت کار اصلی تیم از مرحله حذفی آغاز می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که شاگردان قلعه‌نویی با دست‌کم گرفتن حریفان در مرحله گروهی وارد مسابقات شوند. آنچه اگر اتفاق بیفتد باعث سقوط زود هنگام تیم تحت هدایت قلعه‌نویی می‌شود. زیرا در ورزش نباید هیچ تیمی را دست کم گرقت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی