چگونه برای نمایشگاه گردی آماده شویم؟

راهنمای بستن کمربندها به شکلی محکم و با صلابت!

حضور در نمایشگاه کتاب آدابی دارد و این آداب و رسوم فقط به درون نمایشگاه مرتبط نیست. بخش مهمی از کار خیلی قبل از اینکه پایتان را در نمایشگاه کتاب گذاشته باشید انجام می‌شود. تجربه نمایشگاه‌گَردان نشان می‌دهد عدم آمادگی در مرحله قبل از ورود به نمایشگاه منجر به خسارات متعدد مالی، احساسی، روانی و استهلاک بیش از حد فرد نمایشگاه رونده می‌شود. بنابراین بر هر نمایشگاه‌رویی واجب است که بخوبی خود را در این مرحله آماده و تجهیز کند. این مطلب راهنمای کوتاهی است برای شما که قبل از حضور در نمایشگاه چه کارهایی باید بکنید. همراه ما باشید.

مرحله اول: دوری از احساسات و نیازسنجی دقیق!
ببینید دوستان! این خیلی مهم است که شما برای خرید کتاب واقعاً نیاز به نمایشگاه کتاب دارید یا نه؟ آیا عناوین مهمی هستند که بخواهید به کتابخانه اضافه کنید؟ آیا نیاز جدی به کتاب‌هایی خاص دارید؟ آیا اساساً در وضعیت مالی و اقتصادی مناسب برای خرید کتاب به سر می‌برید؟ آیا خرید کتاب در نمایشگاه برای شما مزیتی نسبت به خرید در انواع دیگرش را دارد؟ اگر جواب این سؤالات در مجموع مثبت بودند شما برای تهیه کتاب به نمایشگاه کتاب نیاز دارید در غیر این صورت جوگیری را کنار بگذارید و خریدهایتان را به بعد از نمایشگاه موکول کنید. اگر خیلی دلتان برای نمایشگاه پر کشید راه بیفتید بروید آنجا صرفاً یک دوری بزنید و برگردید! به خدا!

 

مرحله دوم: چرک کف دست!
در این مورد با خودتان کاملاً روراست باشید. با دقت و وسواس زیاد توانایی مالی خودتان برای حضور در نمایشگاه را محاسبه و مقدار پولی را که برای خرید کتاب در دسترس دارید کنار بگذارید. این مرحله چنان مهم است که اگر در انجام آن کوچکترین اهمالی به خرج دهید تجربه شما از حضور در نمایشگاه کتاب را به معنای دقیق کلمه به یک تجربه منفی تبدیل خواهد کرد. حواستان را خوب جمع کنید، ببینید چقدر پول دارید، با خودتان که شوخی و تعارف ندارید، دارید؟

 

مرحله سوم: من یک فهرست خرید دارم
در این مرحله فهرستی از کتاب‌های مورد نیازتان تهیه کنید. در فهرست نویسی اصلاً به حضور و عدم حضور ناشران در نمایشگاه کاری نداشته باشید، فهرست خودتان را بنویسید و وقتی عناوین کامل شدند با جست‌و‌جو در اینترنت قیمت به روز تمام کتاب‌ها را یادداشت کنید. حالا و بر اساس نیاز خود اولویت خرید را در بین این کتاب‌ها مشخص کنید. یادتان باشد در فهرست نویسی، ذکر نام ناشر در جلوی عنوان هر کتاب واجب است، وگرنه مصلی با تمام وجود شما را در خودش می‌بلعد!

 

مرحله چهارم: خلوت کردن یک فهرست بی‌پایان!
نوبتی هم باشد نوبت کوچک کردن فهرستی است که قیمت عناوین داخلش احتمالاً از حقوق یا پول تو جیبی یک سال شما هم بیشتر شده است. این مرحله بر خلاف ظاهرش اتفاقاً ممکن است باعث سود زیاد شما بشود. در اولین مرحله تمام کتاب‌های با اولویت پایین را از فهرست خودتان حذف کنید. اختلاف بین قیمت کتاب‌ها و بودجه شما باید درنهایت چیزی در حد 10 الی 20 درصد باشد. بعد شروع کنید به گشتن در کتابفروشی‌های شهر خودتان، فروشگاه‌های اینترنتی کتاب و آنلاین‌شاپ‌ها. برخی از کتاب‌های هر فهرست با قیمت خیلی مناسب در بازار موجود هستند، اینطوری در خرید کتاب‌ کلی صرفه‌جویی و بودجه خرید خودتان را افزایش داده‌اید. بعد تا جایی که امکان دارد و اطلاعاتتان یاری می‌کند کتاب‌های ناشران غایب در نمایشگاه را از فهرست بیرون ببرید و با عناوین دیگر جایگزین کنید. در نهایت قیمت کتاب‌های فهرست جدید را با بودجه باقی‌مانده خودتان مقایسه کنید. اختلاف مالی این دو بخش هنوز باید بین 10 تا 20 درصد باشد. در آخرین قدم سعی کنید فهرست ناشران عمومی را از کتاب‌های دانشگاهی و تخصصی جدا کنید. محل استقرار این دو دسته از ناشران با هم تفاوت دارد. نگران نقص در اطلاعات خود نباشید چون ایرادهای این جداسازی را در درون نمایشگاه تصحیح می‌کنید اما اگر این کار را انجام ندهید تضمین می‌کنم ساعت‌ها از وقتتان به خاطر بارها رفت و آمد از تالار ناشران عمومی به تالار ناشران تخصصی و بالعکس تلف خواهد شد.

 

مرحله پنجم: در اهمیت باربری
اگر خریدهای کمی دارید که هیچ، اما اگر برای یک خرید اساسی به نمایشگاه می‌روید حتماً درست و حسابی برای حمل کتاب آماده شوید. کیسه‌های پارچه‌ای با دستگیره مناسب، کوله و کیف‌های دوشی گزینه‌های مناسبی برای حمل کتاب هستند. اگر خرید شما از میزان مشخصی بیشتر است حتماً دنبال یک همراه پایه برای حضور در نمایشگاه بگردید. سلامت کمر و پای شما بسیار مهم است، باور بفرمایید جانم!

 

مرحله ششم: خوراک، پوشاک، مسکن
هواشناسی را چک کنید و لباس مناسب با هوای پیش‌بینی شده را برای حضور در نمایشگاه بپوشید. حتماً موضوع آب و غذای خودتان هنگام حضور در نمایشگاه را حل کنید. اگر می‌خواهید از همانجا غذا تهیه کنید پولش را کنار بگذارید و اگر می‌خواهید غذا را همراه خودتان ببرید مقدماتش را آماده کنید. همچنین مقداری شکلات، آجیل، کشمش، توت و مواد قندی دیگر را همراه خودتان داشته باشید که در بحبوحه غرفه‌گردی دچار غش و ضعف نشوید. اگر اهل چای و قهوه هستید هم همراه داشتن یک فلاسک کوچک ایده خوبی است. بطری یا قمقمه آب فراموشتان نشود، هرگز!

 

مرحله هفتم: مشخص کردن مختصات سفر
حالا زمان برنامه‌ریزی است. اگر تنها هستید خودتان و اگر با دوستان به نمایشگاه می‌روید در کنار هم روز حضورتان در نمایشگاه را مشخص کنید، بعد ساعت قرارتان را نهایی کنید و نهایتاً در یک گوشه شهر- یا درون خود نمایشگاه - با هم قرار بگذارید. یادتان باشد که بهتر است زودتر و با وسایل نقلیه عمومی به نمایشگاه بروید چون در غیر این صورت و با شلوغی اطراف نمایشگاه باید پولتان را جای کتاب خرج آژانس و تاکسی اینترنتی کنید!

 

مرحله هشتم: چرک کف دست بیشتر و پول نقد!
در آخرین مرحله قبل از حضور در نمایشگاه دنبال منابع مالی ذخیره باشید و اگر در تهیه این منابع ذخیره موفق شدید آن را در یک کارت بانکی جداگانه قرار دهید و تا وقتی اصل بودجه‌تان به پایان نرسیده سراغ این کارت نروید. ضمناً یادتان باشد که حتماً مقداری پول نقد همراه خودتان بردارید.

 

مرحله نهم: خواب نمانید و به نمایشگاه بروید!
شاید به خودتان بگویید این دیگر چه حرفی است اصلاً؟ اما اگر شما هم تجربه من را داشتید و واقعاً به دلیل خستگی زیاد به جای ساعت 8 صبح ساعت 12 بیدار می‌شدید و درکل عطای نمایشگاه رفتن را به لقایش می‌بخشیدید متوجه عرایض بنده می‌شدید. پس بموقع بخوابید تا بموقع بیدار شوید و بموقع هم به نمایشگاه بروید، خوش بگذرد و متشکرم!

جستجو
آرشیو تاریخی