نگاهی به جاذبه‌های متعدد دریایی،‌کشاورزی، تاریخی و فرهنگی استان

بوشهر، مقصدی چهارفصل برای تمام سلیقه‌ها

بازار قدیم بوشهر: بازار قدیم بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بافت قدیم شهر و محله دهدشتی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مجموعه حاج‌رئیس: مجموعه حاج‌رئیس بوشهر مربوط به دوره قاجار است. مجموعه حاج‌رئیس ارزشمند، مرتفع و عظیم، بر فراز تپه‌ای کم‌ارتفاع در فاصله 6 متر با آب دریا و در محدوده اداره بندر و کشتیرانی قرار گرفته است. این عمارت حدوداً یکصد‌و‌پنجاه سال پیش توسط یکی از تجار بزرگ بوشهری در دوره قاجار به نام حاج عبدالرسول طالبی ملقب به رئیس تجار و معروف به حاج‌رئیس ساخته شده است.
عمارت روغنی: عمارت روغنی بوشهر یا عمارت دهدشتی، نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری دوره قاجار است. این عمارت توسط غلامحسین دهدشتی که تاجر روغن بوده ساخته شده و به عمارت روغنی مشهور شده است.
کلیسای ارامنه گریگوری: کلیسای ارامنه گریگوری بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر محله شنبدی واقع شده است. کلیسای ارامنه گریگوری در سال ۱۸۱۹ میلادی به وسیله خانواده آوادیان از خانواده‌های سرشناس ارمنی ساکن بوشهر و با کمک سایر مسیحیان ساکن این شهر از جمله انگلیسی‌های ساکن بوشهر ساخته شد.
کشتی رافائل: کشتی رافائل بوشهر یا تایتانیک ایران یکی از کشتی‌های معروف و بسیار مجلل ایران است که قبل از انقلاب و توسط محمدرضا شاه پهلوی از ایتالیا خریداری شد. در سال ۱۹۷۶ ایتالیا به دلیل بدهی به حکومت ایران و عدم توانایی تسویه مالی، با قیمتی ارزان این سازه را به ایران اهدا کرد.
گورستان شغاب: گورستان شغاب بوشهر قبرستانی تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر است. در این قبرستان اسکلت اموات داخل خمره‌های بزرگ و کوچک نخودی‌رنگ کشف شده است.
خانه رئیسعلی دلواری: خانه رئیسعلی دلواری در جنوب‌شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد. خانه رئیسعلی دلواری که از آثار اواخر دوره قاجار است، توسط بازماندگان رئیسعلی دلواری به سازمان میراث فرهنگی هدیه شده است.
شهر باستانی ریشهر : شهر باستانی ریشهر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر بوشهر است. شهر ریشهر در جنوب بوشهر قرار گرفته است. قدمت آثار کشف شده در این منطقه تاریخی به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد بازمی گردد.
موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس: موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس در عمارت کلاه فرنگی در محوطه‌ای وسیع طراحی شده است. موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس اشیای تاریخی جمع‌آوری شده از مناطق مختلف خلیج‌فارس و استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان را در خود جای داده است. این موزه یکی از موزه‌های مدرن ایران و دارای ۱۵ گالری است و آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارد. ساختمان اصلی موزه در کنسولگری سابق انگلیس واقع شده که در دوران قاجار (۱۷۸۹ تا ۱۹۲۵) ساخته شده است. عمارت موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس یکی از بناهای تاریخی شهر بوشهر است که برای انجام امور کنسولی و همچنین محل اقامت سفیر توسط دولت انگلیس در جنوب ایران ساخته شده بود.
غذاهای سنتی بوشهر: غذاهای متنوعی با آبزیان در بوشهر طبخ می‌شود که مهم‌ترین آن قلیه‌ماهی، قلیه‌میگو، کشکینه و حلیم ماهی است.
ظرفیت‌های گردشگری: روستاهای ساحلی بوشهر مقصد بیشتر گردشگران است. بوشهر با 25 روستای ساحلی ظرفیت‌های مناسبی برای گردشگران و اقامت در بومگردی‌ها دارد.
میراث معنوی: دانش لنج‌سازی و دریانوردی در خلیج‌فارس مربوط به استان‌های ساحلی جنوبی کشور در آثار جهانی ثبت شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی