روز خلــیـــج فــــارس یادآور اهمیت ثروتی‌ملی

شیما جهان‌بخش
روزنامه‌نگار

روز ملی خلیج فارس بهترین بهانه است تا به یاد بیاوریم کشور ما ثروت عظیمی را در اختیار دارد که باید قدر آن را بدانیم و بیشتر از آن محافظت کنیم. پارک‌های ساحلی، مناطق حفاظت شده و سواحل صخره‌ای تنها بخشی از زیبایی‌های خلیج فارس است که گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند. البته با وجود اقدامات انجام شده برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی این مناطق، مسئولان تلاش دارند هر سال با برگزاری جشنواره ملی خلیج فارس قابلیت‌های این منطقه را بیشتر به دنیا معرفی کنند. در همین راستا سیزدهمین جشنواره ملی خلیج فارس امسال هم همانند ادوار گذشته از ششم تا دهم اردیبهشت ماه به میزبانی استان هرمزگان برگزار شد. البته آنطور که مسئولان فرهنگی این استان اعلام کرده‌اند استارت این دوره از جشنواره از سال گذشته زده شده و در یک‌سال گذشته جشنواره‌های متعدد فرهنگی- هنری بطور مستمر در استان برگزار شده است. در واقع این جشنواره در طول سال در جریان بوده و تنها برگزیدگان آن در هفته ملی خلیج فارس مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

گردهمایی چهره‌های هزاره خلیج فارس
«اسمعیل جهانگیری»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» خلیج فارس را شناسنامه فرهنگی و هویتی ایران اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی خلیج فارس امسال هم مانند 12 سال گذشته با شکوه تمام در بخش‌های مطبوعات، رونمایی از کتاب سال خلیج فارس، اجرای موسیقی بومی و حماسی، همایش علمی و جشن‌های مردمی از 6 تا 10 اردیبهشت ماه در بندرعباس، جزیره هرمز و بندر کنگ برگزار می‌شود. البته توجه داشته باشید کارهای اجرایی این جشنواره درست از روز اختتامیه جشنواره قبلی آغاز شده است. در واقع جشنواره سیزدهم در طول یک‌سال در بخش‌های مختلف برگزار شده و در حال حاضر همزمان با 10 اردیبهشت ماه برگزیدگان بخش‌های مختلف تجلیل می‌شوند.
جهانگیری افزود: آغازگر این دوره، جشنواره بین‌المللی شعر فجر در جزیره ابوموسی بوده است. هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور شاعران 13 کشور در جوار خلیج فارس و در جزیره ابوموسی برگزار شد. البته در ادامه در یک سال گذشته جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استانی خلیج فارس و جشنواره موسیقی بومی مربوط به کرانه‌های خلیج فارس هم برگزار شده و تمام برگزیدگان این جشنواره در هفته ملی خلیج فارس تجلیل می‌شوند. وی همچنین از برگزاری نشست هم‌اندیشی چهره‌های هزاره خلیج فارس در جزیره هرمز خبر داد و افزود: این رویداد با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی با محوریت میراث فرهنگی برگزار و در حاشیه آن از کتاب سال و عکس خلیج فارس هم رونمایی شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خاطرنشان کرد: به غیر از برگزاری جشنواره‌های ادبی، جشن مردمی روز ملی خلیج فارس هم ۸ اردیبهشت ماه در منطقه زیر پرچم شهر بندعباس برگزارشد. همچنین در این مدت نشست هم‌اندیشی چهره‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج فارس هم ۹ اردیبهشت ماه در جزیره هرمز برپا شد. وی خاطر نشان کرد: اختتامیه هشتمین جشنواره استانی مطبوعات و رسانه‌های خلیج فارس با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، اهالی رسانه استان و خبرنگاران در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار و برگزیدگان مورد تقدیر قرار گرفتند.

برگزاری جشنواره خلیج فارس
به میزبانی هرمزگان
«احسان کامرانی»، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان به «ایران» گفت: دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس در تاریخ ایران روز مهمی است، روزی که یادآور ازخودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران و فرار اشغالگران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه بر سواحل جنوبی کشور است. به همین مناسبت جشنواره ملی خلیج فارس از ششم تا دهم اردیبهشت با اجرای برنامه‌های متنوع به میزبانی استان هرمزگان برگزار می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه محوریت اصلی این برنامه‌ها موضوعات فرهنگی بوده است افزود: همزمان با برگزاری این جشنواره برنامه‌های متنوعی از جمله اختتامیه جشنواره مطبوعات خلیج فارس، جشن‌های مردمی گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، تقدیر از برگزیدگان سال خلیج فارس، رونمایی از کتاب‌های چاپ شده با مضمون خلیج فارس و رونمایی از کتاب عکس خلیج فارس برگزار شد. البته به غیر از مرکز استان در دیگر مناطق استان از جمله جزایر هرمز و ابوموسی، شهر بندر کنگ و شهرستان‌های میناب، سیریک، حاجی‌آباد و جاسک هم برنامه‌های متنوعی برگزار کردیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان روز ملی خلیج فارس را امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین دانست و افزود: کرانه‌های این مرز نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل این خطه است. اشتراکات فرهنگی بسیار در تجارت و داد و ستد تا عرصه‌های متنوع هنر از معماری تا موسیقی و حوزه گردشگری و خوراک و پوشاک شواهدی است بر این واقعیت.

 

معرفی جاذبه‌های گردشگری کریدور شمال - جنوب ایران برای نخستین بار
تور رالی گردشگری «خزر تا خلیج فارس» برگزار می‌شود

نخستین رالی تور گردشگری «از خزر تا خلیج فارس» همزمان با روز ملی خلیج فارس برای معرفی جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری، تاریخی و طبیعی کریدور شمال - جنوب ایران استارت خورد. دبیرخانه دائمی رالی گردشگری خزر تا خلیج فارس درباره جزئیات برگزاری این رویداد اعلام کرد: در جریان برگزاری این مسابقه که از 8 تا 14 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود شرکت‌کنندگان با 60 خودروی دو دیفرانسیل از استان‌های گیلان، قزوین، البرز، قم، اصفهان و فارس عبور می‌کنند و با گذر از هرمزگان، به جزیره کیش و ساحل خلیج فارس می‌رسند. در این رویداد کارشناسان و مدرسان تخصصی رالی گردشگری، به آموزش قوانین و مقرارت، فنون و نکات ایمنی رالی‌های گردشگری می‌پردازند.  قرار است در این رالی، شرکت‌کنندگان پس از طی یک مسیر 2 هزار و 300 کیلومتری، به ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن و معرفی جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری، تاریخی و طبیعی کریدور شمال - جنوب ایران بپردازند. حفظ سرعت و رانندگی ایمن، توجه به علائم و هشدارها، رعایت تمام قوانین و مقرارات راهنمایی و رانندگی، مسیریابی اصولی از روی نقشه و توجه به حفظ جان شهروندان و مسافران از قوانین و الزامات اصلی شرکت در این رویداد است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی