وقتی ماه، از ماه می‌گوید

اشیایی که پیامبر را ملاقات کرده‌ بودند

ریحانه عارف­‌نژاد
خبرنگار 

احتمالاً داستان ستون حنانه به گوش­تان خورده است. نخل خشکیده­‌ای که پیامبر به وقت خواندن خطبه، بر آن تکیه می‌­زد. حکایت دو نیم شدن ماه را هم که همه شنیده‌­ایم. همین‌طور درختی که به اذن خدا و دستور پیامبر، به حرکت درآمد.
شاید این داستان­‌های زندگی رسول خدا را آنقدر شنیده باشیم که برایمان عادی شده باشند. اما فکر کنید چقدر هیجان‌­انگیز است که پای صحبت خود حنانه بنشینید تا برایتان از غم و رنج دوری پیامبر بگوید، یا ماه، همان‌طور که میان آسمان و بالای خانه پیامبر است، داستانش را تعریف کند. حتی شنیدن قصه شهادتین خواندن یک بٌت از زبان خودش می‌­تواند واقعاً جذاب باشد. این دقیقاً کاری است که خانم رقیه بابایی در کتاب «حنانه شو» انجام داده: روایت داستان­‌هایی درمورد اشیاء و پیامبر!
هر فصل این کتاب از زبان یک شیء روایت می‌شود؛ اشیایی که هرکدام به نحوی با پیامبر(ص) در ارتباط بوده و عشق او را با تمام تار و پود وجودشان احساس می‌کنند. بعضاً ساعت­‌ها در انتظار می­‌نشینند تا شاید او را برای ثانیه‌­ای در حال عبور ببینند و سرشار از ذوق می‌­شوند وقتی لحظه­‌ای هرچند کوتاه میهمان نگاه پیامبر خدا می‌شوند. چه ماه باشد، چه یک خانه خوشبخت که برای مدتی منزل رسول‌الله می‌­شود یا تنه نخلی خشک‌شده که صدای ناله‌اش را همه می‌شنوند. اسم کتاب از آخرین فصلش که درمورد حنانه‌ است گرفته شده. نخلی که پیامبر به او وعده بهشت داد و گفت: «اگر من او را در آغوش نگرفته و بر آن دست نکشیده بودم، تا روز قیامت از ناله خاموش نمی‌شد.»
حنانه‌شو نثر بسیار روان و شیرینی دارد. همین‌طور کتاب بسیار  پراحساسی است و شما می‌توانید خیلی خوب این احساسات خالصانه را درک کنید. محبت ماه را بفهمید، دستپاچگی خانه پیامبر را لمس کنید و شرمندگی بت را از اینکه بخواهد خدای کسی باشد، به چشم ببینید. هرچند که متأسفانه این تجربه خیلی طولانی نیست. حنانه‌شو با هفت راوی، در هفت فصل و نود صفحه نوشته شده. همین کم ­برگ بودن کتاب، آدم را به این فکر می‌­اندازد که کاش به هر روایت پر و بال بیشتری داده می‌­شد.
این کتاب نه فقط برای نوجوانان، بلکه برای مخاطب بزرگسال هم قابل توصیه و جذاب است. فرقی هم نمی­‌کند این داستان‌­ها را قبلاً شنیده باشید یا نه. حنانه‌شو قرار است شما را از زاویه دید متمایزی به دیدار این قصه‌­ها ببرد. بنابراین می­‌توانید مطمئن باشید که مرور دوباره‌­شان از این دریچه نو و دوست‌داشتنی، لذت‌بخش خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی