هدیه ماه نورانی

حرف زدن در مورد ماه رمضان با کوچکترین میهمانان خدا

زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک

کودکان تجربه متفاوتی نسبت به ما در ماه رمضان دارند و تصویری که از این ماه در ذهنشان شکل می‌دهند احساسشان را نسبت به روزه گرفتن و ماه میهمانی خدا تا بزرگسالی تعیین می‌کند. بعضی‌هایشان این ماه را خیلی دوست دارند و بعضی‌هایشان اصلاً! به همین خاطر ما باید با کودکانمان در مورد ماه رمضان و روزه گرفتن حرف بزنیم. بگوییم که آنها هم به میهمانی خدا دعوتند حتی اگر به سن تکلیف نرسیده باشند و روزه نگیرند. و به آنها بگوییم تنها تکلیف ما در ماه رمضان، روزه گرفتن نیست، بلکه با انجام دادن کلی کارهای دیگر می‌توان ماه میهمانی خدا را متفاوت از ماه‌های دیگر تجربه کرد.
 «هدیه ماه نورانی»، کتاب خوبی برای صحبت در مورد ماه رمضان با کودکان است که انتشارات مهرسا آن را به چاپ رسانده. این کتاب در مورد داستان دختری است که هنوز به سن تکلیف نرسیده اما می‌خواهد روزه بگیرد تا قلبش نورانی شود. او هنوز کوچک است و نمی‌تواند روزه‌اش را تا افطار نگه دارد، پس خیلی ناراحت می‌شود اما می‌فهمد با کارهای دیگری هم می‌تواند در ماه رمضان قلبش را نورانی کند. پس دست به کار می‌شود...
وقتی باید در مورد مسائل دینی با کودکانمان حرف بزنیم، شاید بزرگترین چالش، یافتن کلماتی برای توضیح دادن مفهوم ثواب یا واجب باشد. این کتاب برای رساندن این مطلب، از «نورانی شدن قلب» استفاده می‌کند. این کلمات و مشابه آن عینی‌اند و کودکان بهتر می‌توانند آن را تصور کنند. این نکته شاید بهترین ویژگی این کتاب باشد.
این کتاب را «ربیعه یورک لومبار» نوشته است. او نویسنده‌ای امریکایی است که در سن ۱۸ سالگی اسلام آورده و پس از آن مطالعات دینی را در دانشگاه جورج واشنگتن پی گرفته است. تصویرهای این کتاب را هم لورا کی هورتن کشیده و بر جذابیت آن افزوده است.
یکی از ویژگی‌های خواندن کتاب‌هایی از مسلمانان غیروطنی، آشنا شدن با رسوم دینی دیگر مسلمانان جهان است. برای مثال خانواده داستان، در آستانه آمدن ماه رمضان خانه را چراغانی می‌کنند. این کار، رسم خوبی است که ما در ایران انجام نمی‌دهیم. ویژگی دیگر و مهم­تر خواندن این کتاب­‌ها هم این است که هم ما و هم کودکان می‌­فهمیم، ما تنها مسلمانان جهان نیستیم و در دورترین نقطه­‌های جهان هم کسانی زندگی می­‌کنند که مثل ما روزه می­‌گیرند و نماز می­‌خوانند.
در نهایت با وجود تمام ویژگی­‌های مثبت، این کتاب همه آنچه کودکان دوست دارند در مورد ماه رمضان بدانند یا باید بدانند را به آنها نمی‌گوید، و تنها فتح بابی برای صحبت در مورد ماه میهمانی خداست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی