هفته پر از برنامه‌ سنندج،‌فرصتی‌برای‌ گردشگری هدفمند در‌کردستان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج: برنامه‌ها فرهنگی و اجتماعی است، از جشنواره موسیقی تا گردهمایی خوشنویسان

شیما جهان بخش/ در قدیم نامش «سنه دژ» به معنای قلعه‌ای در پای کوه بود. امروز آن را با نام «سنندج»، دیار فرهنگ و اصالت می‌شناسیم.
6 اردیبهشت از سوی شهرداری و شورای شهر سنندج به نام روز سنندج(سنه) ثبت شده است. مردم و مسئولان این شهر امیدوارند نامگذاری روز سنه فرصتی را برای احیای آداب  و رسوم گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر کرد به نسل جدید فراهم کند.

برگزاری «هفته سنه» با محوریت برنامه‌های‌فرهنگی
«سه‌رکوت نجفی»، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج ثبت روز «سنه» در تقویم ملی را کاری ماندگار عنوان کرد و به «ایران» گفت: نامگذاری این روز در تقویم ملی فرصت مناسبی برای هویت بخشی شهری، جذب گردشگر و تقویت فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. البته با تلاش‌های انجام شده ما نه تنها 6 اردیبهشت، بلکه یک هفته (از 6 تا 13 اردیبهشت) را به عنوان هفته فرهنگی سنندج اعلام کرده‌ایم و در این هفته با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع تاریخ درخشان و گنجینه پربار مشاهیر و نام آوران شعر و ادب و فرهنگ و عرفان این دیار را مرور خواهیم کرد. نجفی افزود: سنندج، یکی از شهرهای مهم کردنشین و مرکز استان و خاستگاه هنرمندان، مفاخر و مشاهیر برجسته‌ای بوده است. از این رو معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی این شهر به تمام دنیا وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی استان است و باید نگاهی فرا استانی به این شهر داشته باشیم.

گردهمایی خوشنویسان در‌سنندج
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج با تأکید بر اینکه برندسازی یک شهر می‌تواند به رونق اقتصادی آن کمک کند، افزود: در 3 سال گذشته بواسطه شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری برنامه‌های گرامیداشت این روز به‌صورت حضوری وجود نداشت و برنامه‌ها مجازی برگزار شد اما امسال در این یک هفته ویژه برنامه‌های متنوعی را از جمله جشنواره موسیقی، جشنواره عکاسی، نمایشگاه‌های مختلف، حضوری نویسی خوشنویشان، اجرای هر روزه تئاترهای خیابانی، جشنواره مولودی خوانی به سبک سنندجی و مسابقات کشتی پهلوانی برگزار خواهیم کرد. وی اظهار داشت: از آنجا که موسیقی با رگ وخون مردم این دیار عجین و این شهر به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده است در طول این هفته جشنواره موسیقی با حضور هنرمندان عرصه موسیقی کردی برگزار خواهد شد. این مقام مسئول تأکید کرد: محوریت برنامه‌های این روز، فرهنگی و اجتماعی است. از دیگر برنامه‌های شاخص این ایام برگزاری نخستین جشنواره عکاسی است. این جشنواره در دو بخش «سنندج در طول یک هفته» و «عکس‌های آرشیوی از 5 سال اخیر سنندج» برگزار می‌شود. همچنین مسابقات کشتی پهلوانی که خاص این شهرستان است هم در شهر آبیدر برگزار می‌شود.  وی از اجرای برنامه‌های مختلف ازجمله نمایشگاه عکس‌های تاریخی سنندج، نمایشگاه صنایع دستی، آموزش بازی‌های بومی محلی به مناسبت این روز خبر داد و گفت: پخش برنامه‌های تلویزیونی و اکران رایگان چند فیلم مرتبط با سنه در سینما بهمن سنندج، برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب، نصب المان، تجلیل از پهلوانان و نام‌آوران سنندجی در زورخانه پهلوان نادر از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده ویژه این ایام است.

جستجو
آرشیو تاریخی