کاهش مصرف کیسه پلاستیکی برای کمک به زمین پاک

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی» به کاهش ورودی لندفیل‌ها، افزایش بازیافت و رسیدن به هدف پسماند صفر کمک می‌کند.
 به گزارش تسنیم، مهدی خادم ثامنی درباره روز جهانی زمین پاک اظهار کرد: فلسفه نامگذاری «روز جهانی زمین پاک» مربوط به یک اتفاق در کشور امریکاست؛ در سال 1969 در ایالت کالیفرنیا امریکا نشت مواد نفتی اتفاق می‌افتد که آلودگی حجم وسیعی از خاک و سفره‌های آب زیرزمینی را به دنبال دارد.
 وی ادامه داد: یکسال بعد و در سال 1970 سالگرد این اتفاق را به عنوان «روز جهانی زمین پاک» اعلام کردند و سازمانی به نام Earth Day Organization تشکیل شد که هر ساله شعاری را برای روز زمین و به منظور حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی مطرح می‌کند. هدف آن هم جلب افکار عمومی به بحث حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است. شعار بین‌المللی امسال «سرمایه‌گذاری در زمین» بود که ما به آن دو موضوع «توسعه بازیافت» و «بهره‌وری سبز» را نیز اضافه کردیم.
 وی با اشاره به آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی بیان کرد: در این آیین‌نامه، کیسه‌های پلاستیکی را کیسه‌هایی تعریف کردیم که از مواد پلیمری ساخته شده که اغلب از جنس پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپن‌ها هستند. ما دو نوع کیسه سازگار با محیط زیست و کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر را داریم. کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر بر اساس تجزیه میکروارگانیسم‌ها به ترکیبات آب، Co2 و سایر ترکیبات غیرمضر تبدیل می‌شوند که این تجزیه بستگی به شرایط محیطی، دما و رطوبت کمتر از یک سال زمان می‌برد. کیسه‌های سازگار با محیط زیست نیز کیسه‌های کاغذی یا پارچه‌ای هستند.
خادم ثامنی در رابطه با ماده 2 آیین‌نامه کاهش کیسه‌های پلاستیکی توضیح داد: براساس این ماده وزارت صمت موظف است تدابیری را در نظر بگیرد که طبق آن تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از 25 میکرون در یک بازه زمانی 5 ساله این پلاستیک‌ها را به کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر تبدیل کنند.
 وی با بیان اینکه مدیریت پسماندهای پلاستیکی بسیار حائز اهمیت است، گفت: 30 نوع پلاستیک مختلف داریم که تجزیه آنها در محیط نسبت به شرایط محیطی مختلف بین 200 تا 900 سال زمان می‌برد.
جستجو
آرشیو تاریخی