چه کسی به تو گفته پوتین‌های مرا واکس بزنی؟

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی
مسئول اسبق عقیدتی سیاسی نیروی زمینی

در زمان فرماندهی نیروی زمینی توسط شهید صیاد شیرازی، عقیدتی سیاسی در اولویت بود. مشکلاتی هم بود، ولی خوشبختانه آن زمان که من مسئولیت عقیدتی سیاسی را داشتم، در جلسات منظ‌می‌ که با ایشان داشتیم، ایشان مشکلات را می‌گفتند، من هم با آغوش باز و تا جایی که حق بود، می‌پذیرفتم وگرنه ایشان را قانع می‌کردم و بعد به اتفاق تصمیم می‌گرفتیم و عمل می‌کردیم. زیرمجموعه ما وقتی می‌دیدند ما با هم تصمیم می‌گیریم و یک حرف را می‌زنیم، دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشت و مجبور بودند اطاعت کنند؛ لذا دورانی که خود من مسئول عقیدتی سیاسی نیروی زمینی بودم و مستقیماً با ایشان جلسه داشتم، از بهترین دوران عقیدتی سیاسی و فرماندهی بود و ما هیچ مشکلی با ایشان نداشتیم.
ایشان یک فرد عاطفی بود. امیر حیدری می‌گفت که با صیاد رفته بودیم بازرسی و صبح وقتی از اتاق بیرون آمدیم، دیدیم سربازی پوتین‌های ایشان را واکس می‌زند. ایشان دست سرباز را گرفت و گفت: «چه کسی به تو گفته پوتین‌های مرا واکس بزنی؟» سرباز گفت: «خودم.» گفت: «نه! کس دیگری به تو گفته.» سرباز گفت: «نه! من خودم به شما ارادت دارم.» شهید صیاد گفت: «پسرم! نه پوتین کسی را واکس بزن، نه پوتین خودت را بده کسی واکس بزند.» همین مسأله به این کوچکی ببینید چقدر روی آن سرباز اثر می‌گذارد. ایشان در مقام یک سرتیپ جانشین ستاد کل نیروهای مسلح، این قدر برای یک سرباز، شخصیت انسانی قائل بود.
و باز آقای حیدری نقل می‌کند که در یک سفر، من جلوی لندکروز نشسته بودم و ایشان عقب نشسته بود و می‌خواست پیاده شود. من در را باز کردم. ایشان نگاهی کرد و گفت: «حیدری! نه در ماشین را برای کسی باز کن و نه بگذار کسی برایت در ماشین را باز کند. هر کسی بهتر است کار خودش را بکند.»
 

جستجو
آرشیو تاریخی